Mercedes plukte de aandrijflijn met de zogenaamde portaalassen van de G 63 AMG 6x6. In vergelijking met klassieke starre assen zijn de wielen niet gecentreerd op de as, maar bevinden ze zich decentraal onder het einde van de as door de portaaloverbrenging. Klinkt ingewikkeld? Weet gewoon dat door deze constructie de bodemspeling gigantisch toeneemt (van 21 cm in een gewone G tot 45 cm hier). Hij rijdt door plassen van een meter diep.

Twee veerpoten

De G 500 4x4² staat ook een pak breder op zijn sporen, op grote 22-duimsvelgen. Het is mogelijk om de bandenspanning te verlagen voor extra grip in het zand. Ook opmerkelijk is dat Mercedes twee parallelle veerpoten gebruikt per wiel. Eén veerpoot heeft een vaste demperinstelling, de andere wordt elektronisch gestuurd. Met een knop kun je in 15 milliseconden wisselen van een sportieve naar een comfortabele setting.

Design

Visueel valt de G 500 4x4² natuurlijk op door zijn breedte, hoogte en grote wielen, maar ook door een aantal specifieke kenmerken zoals led-lichtstrips boven de voorruit, spatbordranden in carbon en de voorbumper van de AMG-modellen.

Productie of niet?

Mercedes wil de G 500 4x4² graag in productie nemen, maar voorlopig is het nog een showmodel. Reageert het publiek positief en dagen er voldoende kopers op, dan komt hij er. De 4.0 V8 biturbomotor (422 pk) voldoet in ieder geval aan de milieunormen.