Sinds de lancering in 2011 verkocht de Britse terreinspecialist 400.000 exemplaren van zijn compacte luxemodel en de verkoop blijft jaar na jaar stijgen. De Evoque kreeg tussendoor al een nieuwe automaat met negen versnellingen, maar een eerste grondige update is gepland voor dit jaar.
Wat is nieuw?
Een tabula rasa vonden de designers niet nodig. We zien wel een nieuwe voorbumper, twee nieuwe radiatorroosters (zeshoekig in de Dynamic-versies), drie nieuwe velgontwerpen en led-koplampen. De Evoque wordt als eerste model van het merk leverbaar met adaptieve led-koplampen die zichzelf automatisch dimmen om niemand te verblinden. De led-dagrijlichten fungeren nu ook als richtingaanwijzers door te pulseren over de hele breedte van de lichtblokken. De Evoque heeft ook een nieuwe achterspoiler.
In het interieur werd het matige zitcomfort van de zetels aangepakt. De deurpanelen en het instrumentenpaneel zijn hertekend. Land Rover monteert bovendien een nieuw infotainmentsysteem (InControl Touch) dat je met veegbewegingen bedient. Het is ook mogelijk om apps van je smartphone te tonen op het centrale aanraakscherm (8 duim) in de auto.
Veiligheid
Op veiligheidsvlak zijn er drie nieuwigheden. De actieve rijstrookassistentie houdt met een stereocamera de wegmarkeringen in de gaten en stuurt lichtjes tegen om de auto op de juiste rijstrook te houden. Het autonome stopsysteem grijpt in als de bestuurder niet tijdig reageert. Tot 50 km/u kan een ongeval voorkomen worden, tot 80 km/u wordt de impact beperkt. Tot slot is er een waarschuwing voor slaperigheid.
Zuinigste Land Rover
De Evoque wordt ook weer wat zuiniger, dankzij een nieuwe generatie dieselmotoren (Ingenium). Deze viercilinder levert 150 of 180 pk. Met een verbruik vanaf 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km is dit het ‘properste’ model dat het merk ooit gebouwd heeft.
De Evoque ‘modeljaar 2016’ debuteert volgende week op het salon van Genève.