Yeelen Möller

18 FEB 2025

Test: Mercedes G‑Klasse (2024), haute couture met modderlaarzen

Hij werd misschien wat overschaduwd door de lancering van de volledig elektrische versie, maar ook de ‘klassieke’ facelift kreeg in 2024 een facelift. En ook hier verandert er het een en ander onder de motorkap…

{"fr":"Mercedes-Benz Classe G noire roulant sur une route désertique au coucher du soleil.","nl":"Zwarte Mercedes-Benz G-Klasse rijdt op een woestijnweg bij zonsondergang."}
{"fr":"Mercedes-Benz G-Class roulant sur une route désertique sous un ciel bleu éclatant.","nl":"Mercedes-Benz G-Klasse rijdend op een woestijnweg onder een heldere blauwe lucht."}

"De G-Klasse 2024 is beter dan ooit: de technologie is weer up-to-date en de motoren zijn zuiniger geworden, maar het is nog altijd even speciaal om ermee te rijden."

45 jaar na zijn introductie, en 6 jaar na de lancering van het ‘nieuwe’ model, kreeg de Mercedes G-Klasse vorig jaar een update. Daarbij ging vooral de volledig elektrische G 580 EQ met de krantenkoppen lopen, en met recht: het is een indrukwekkende machine geworden die perfect nostalgie met moderne technologie combineert. Maar wie af en toe iets moet slepen of langere afstanden wil rijden (of de kosten toch niet professioneel kan aftrekken…), moet nog steeds zijn heil vinden met het klassieke gamma op benzine of diesel. Wat is er daar allemaal nieuw?

Advertentie
Advertentie

Design

Haal je vergrootglas maar boven, want het design van de Mercedes G-Klasse 2024 is echt amper veranderd ten opzichte van de ‘tweede’ generatie die in 2018 het levenslicht zag. Waar je op moet letten? De grille die nu vier horizontale lamellen heeft in plaats van drie, een nieuwe voorbumper met afgeronde luchtgaten, een nieuw paneel op de A-stijlen en een spoilerlip boven de voorruit om de stroomlijn te verbeteren. Nu valt een baksteen als de G-Klasse moeilijk glad te strijken, maar alle beetjes helpen om het verbruik te verlagen en het geluidscomfort aan boord te verbeteren.

Klanten kunnen daarnaast kiezen of ze hun nieuwe G-Klasse liever een boswachterlook geven als Professional Line (met grilles voor de koplampen, spatlappen en terreinbanden), een luxe uiterlijk als Exclusive Line (chromen grille) of toch liever een sportiever uiterlijk met de AMG Line (verbrede wielkasten, 20-inch AMG-velgen en een sportstuur). En dan zijn er nog tal van pakketten om tal van koetswerkdelen te verduisteren, van de logo’s tot het hele dak.

Klik-klak: typische G-Klasse-geluiden

Instappen doe je met de iconische knoppen op de deurgrepen, die nog steeds een geweldig mechanisch geluid maken, en je moet ook best wat kracht zetten om de deuren dicht te gooien. Eenmaal aan boord word je, afhankelijk van hoe diep je in de buidel hebt getast (maar daar komen we later over terug), omringd door weelderige materialen en een ijzersterke bouwkwaliteit. Alles ziet er prachtig uit en voelt tegelijkertijd stevig aan. Het enige nieuws is hier een update voor het MBUX-systeem (nu met aanraakscherm), Keyless Go (sleutelvrij instappen), een sneltoets voor de Offroad Cockpit en het nieuwe stuurwiel van Mercedes, met de onhandige aanraakgevoelige toetsen.

Beleving

Dat nieuwe stuurwiel is het enige puntje van frustratie aan boord, want voor de rest maakt de G-Klasse nog steeds gebruik van tal van fysieke knoppen. De zetels stel je, zoals gewoonlijk bij Mercedes, in via de deurpanelen (inclusief de zetelverwarming en -ventilatie), terwijl de middenconsole nog steeds gebruik maakt van de klassieke touchpad en sneltoetsen (dat steeds minder te vinden is in nieuwe Mercedessen), ook al is het centrale scherm nu aanraakgevoelig. Qua ergonomie is dit een perfecte combinatie van oud en nieuw! Het enige dat we misten tijdens onze winterse test? Een fysieke knop voor de stuurverwarming. Gelukkig konden we het ook vriendelijk vragen aan de auto: “Hey Mercedes, mijn handen hebben koud!”

Vernieuwd MBUX-systeem

Het MBUX-systeem draait op de nieuwste versie, maar de weergave bestaat nog steeds uit twee horizontale schermen van 12,3 inch. De menustructuur van het centrale scherm is niet heel ergonomisch ingedeeld, maar we waarderen wel de sneltoetsen bovenaan om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen en snel terug te keren naar Android Auto of Apple CarPlay (die ook draadloos werken). Het bestuurdersdisplay is uitgebreid instelbaar, compleet en helder afleesbaar. Een head-up display ontbreekt echter.

Ruim, maar niet gigantisch

Ondanks wat je zou vermoeden gezien zijn imposante verschijning, is de G-Klasse niet zo’n enorme auto. Zonder het reservewiel op de koffer meet hij maar 4,62 m lang! Met wieldeksel kom je aan een totale lengte van 4,87 m. Het is echter vooral in de breedte (1,93 m) en hoogte (2,04 m) waar hij het verschil maakt. Het interieur is ruim genoeg, maar ook niet uitzonderlijk - achter een lange bestuurder is het soms krap zitten. 

En hoewel de brede en hoge koffer (640 liter onder de hoedenplank) erg praktisch is met de achterbank op zijn plaats, zorgen de dikke zittingen en de hoge plaatsing van die laatste ervoor dat je geen vlakke laadvloer krijgt met de bank plat. Het maximale volume van 2.010 liter is echter nog steeds indrukwekkend. Een dubbele bodem om losse spullen in op te bergen, is er niet.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Met een Mercedes G-Klasse rijden, is altijd een bijzondere ervaring, zeker als je een lagere auto gewoon bent. De hoge zitpositie, rechte ramen en de bijzondere klanken zorgen voor een echt speciaal gevoel! Je waant je echt de koning van de weg wanneer je boven het overige verkeer torent, zeker als je beseft dat je ook even goed naast de weg zou kunnen rijden als er file is!

Maar dat was altijd al het geval met de G-Klasse. Met de facelift is er het een en ander veranderd onder de motorkap. Zaken die het dagelijkse leven met deze mastodont iets aangenamer maken… maar ook iets minder speciaal!

G 450 d als enige dieselmotor

We beginnen met de dieselmotor. Dat is nog steeds een 3-liter zescilinder-in-lijn, maar hij heeft een upgrade van 37 pk gekregen voor een totaal van 270 kW (367 pk) en 750 Nm. Met deze krachtkuur komt er ook een nieuwe naam: G 450 d. De G 350 d en G 400 d zijn dus uit het gamma geschrapt. Dit is de meest rationele motor die je kan kiezen, met een normverbruik van minimaal 8,7 l/100 km (227 g CO2/km), terwijl hij nog steeds in 5,8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 210 km/u.

G 500 verliest zijn V8

Het grote nieuws is echter onder de motorkap van de G 500 op benzine te vinden. Daar heeft de iconische V8 plaats moeten maken voor een mildhybride zescilinder, dezelfde 3-liter als in de diverse AMG 53-modellen van het merk. In de G-Klasse levert die 330 kW (449 pk) en 560 Nm, terwijl de elektromotor op 48 V een boost van 20 pk geeft. Dat zorgt voor een 0-100 km/u in 5,4 seconden, de topsnelheid is ook hier begrensd op 210 km/u. Het normverbruik van deze versie bedraagt minstens 10,9 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 248 g/km.

Wil je toch nog een V8, dan moet je nu verplicht kiezen voor de Mercedes-AMG G 63. Die behoudt zijn 4 liter-V8 van 430 kW (585 pk) en 850 Nm, maar krijgt dezelfde lichte elektrificatie als de rest van het gamma. Deze krachtpatser weet in slechts 4,3 seconden naar 100 km/u te sprinten en haalt een iets hogere topsnelheid van 220 km/u! Het officiële verbruik? 14,7 l/100 km (335 g CO2/km)…

Zescilinder als gulden middenweg?

Wij gingen op pad met de gulden middenweg: de G 500 op benzine, meteen ook de versie die het meest is veranderd met de facelift. Of we de V8 hebben gemist? Nee, niet echt! De zinnenprikkelende roffel en brul van de V8 zijn dan wel verdwenen, maar de 3-liter laat nog steeds goed van zich horen. Bovendien reageert hij erg gewillig op het gas en heeft hij geen enkele moeite om de toch 2,5 ton zware G-Klasse in beweging te krijgen. Het enige puntje van kritiek: de automaat is niet altijd even snel bij de les, zeker niet als je wil hernemen in de Comfort-rijmodus.

Over het comfort gesproken: dat is van een goed niveau, maar met een ladderchassis en klassieke spiraalveren (dus geen luchtvering) is er maar zoveel dat je kan doen. Korte oneffenheden zoals drempels zal je dus nog steeds duidelijk voelen, maar over het algemeen is de demping goed voor elkaar. De goede zetels dragen zeker ook bij aan het algemene comfortgevoel. Ondanks de kleine verbeteringen is de snelweg nog steeds niet het favoriete speelterrein van de G-Klasse: windgeluiden zijn nog steeds hoorbaar en het verbruik schiet er de hoogte in.

Lager verbruik, comfortabel rijbereik

Toch viel het verbruik beter mee dan verwacht: waar je in de G 500 met V8 steevast op 15 l/100 km uitkwam, haalden wij een gemiddelde van ongeveer 12 l/100 km met de zescilinder, zonder echt zuinig te rijden (ahem)! Met een tankinhoud van 100 liter mag je dus een actieradius van ongeveer 800 km verwachten - toch bijna 3 keer verder dan de elektrische G-Klasse… Bovendien mag elke G-Klasse 2024 met verbrandingsmotor tot 3,5 ton trekken.

En offroad?

Over de terreincapaciteiten van de G-Klasse facelift kunnen we duidelijk zijn: hier wil Mercedes de trouwe fans van het model blijven bedienen, en is er dus nergens op bespaard. Met de Offroad Cockpit hou je alle belangrijke gegevens in het oog, zoals de hellingshoeken, de uitslag van de wielen en de status van de vergrendelbare differentiëlen (nog steeds met de typische knoppen op de middenconsole). In het terrein zijn de zwakste schakels van de G-Klasse duidelijk de banden… en de bestuurder, zeker als je bang bent om de dure Manufaktur-lak te beschadigen!

Prijs

Wat is de Belgische prijs van de Mercedes G-Klasse in 2025?

De Mercedes G-Klasse 2024 is duur. Daar moeten we geen doekjes om winden: in België kost het faceliftmodel minimaal 126.929 euro (G 450 d). De G 500 op benzine is er vanaf 137.214 euro, de AMG G 63 kost maar liefst 193.479 euro! De elektrische G 580 EQ zit hier trouwens tussenin: vanaf 148.467 euro. 

En dan zijn er nog de talloze personalisatiemogelijkheden die de prijs met (tien)duizenden euro’s per stuk kunnen opdrijven. Het is niet overdreven als we zeggen dat een mooi aangeklede G-Klasse gemakkelijk de grens van 200.000 euro overschrijdt! En dan hebben we het nog niet over de verkeersbelasting, BIV en verzekering gehad… Prijs je dus gelukkig als je in de positie bent om er een te kunnen kopen!

Verdict

Met de facelift van 2024 is de Mercedes G-Klasse niets van zijn charme verloren. De motoren en de technologie aan boord zijn gemoderniseerd, wat hem aangenamer maakt in dagelijks gebruik én voor een lager verbruik zorgt, zonder het speciale gevoel om ermee te rijden aan te tasten. Ben je op zoek naar een auto die werkelijk àlles kan? Dan is dit een van de weinige modellen die alle hokjes afvinkt. Maar gezien zijn decadente prijsstelling, is dit een privilege dat beperkt blijft tot de ‘happy few’…

Advertentie
Advertentie