45 jaar na zijn introductie, en 6 jaar na de lancering van het ‘nieuwe’ model, kreeg de Mercedes G-Klasse vorig jaar een update. Daarbij ging vooral de volledig elektrische G 580 EQ met de krantenkoppen lopen, en met recht: het is een indrukwekkende machine geworden die perfect nostalgie met moderne technologie combineert. Maar wie af en toe iets moet slepen of langere afstanden wil rijden (of de kosten toch niet professioneel kan aftrekken…), moet nog steeds zijn heil vinden met het klassieke gamma op benzine of diesel. Wat is er daar allemaal nieuw?
Design
Haal je vergrootglas maar boven, want het design van de Mercedes G-Klasse 2024 is echt amper veranderd ten opzichte van de ‘tweede’ generatie die in 2018 het levenslicht zag. Waar je op moet letten? De grille die nu vier horizontale lamellen heeft in plaats van drie, een nieuwe voorbumper met afgeronde luchtgaten, een nieuw paneel op de A-stijlen en een spoilerlip boven de voorruit om de stroomlijn te verbeteren. Nu valt een baksteen als de G-Klasse moeilijk glad te strijken, maar alle beetjes helpen om het verbruik te verlagen en het geluidscomfort aan boord te verbeteren.
Klanten kunnen daarnaast kiezen of ze hun nieuwe G-Klasse liever een boswachterlook geven als Professional Line (met grilles voor de koplampen, spatlappen en terreinbanden), een luxe uiterlijk als Exclusive Line (chromen grille) of toch liever een sportiever uiterlijk met de AMG Line (verbrede wielkasten, 20-inch AMG-velgen en een sportstuur). En dan zijn er nog tal van pakketten om tal van koetswerkdelen te verduisteren, van de logo’s tot het hele dak.
Klik-klak: typische G-Klasse-geluiden
Instappen doe je met de iconische knoppen op de deurgrepen, die nog steeds een geweldig mechanisch geluid maken, en je moet ook best wat kracht zetten om de deuren dicht te gooien. Eenmaal aan boord word je, afhankelijk van hoe diep je in de buidel hebt getast (maar daar komen we later over terug), omringd door weelderige materialen en een ijzersterke bouwkwaliteit. Alles ziet er prachtig uit en voelt tegelijkertijd stevig aan. Het enige nieuws is hier een update voor het MBUX-systeem (nu met aanraakscherm), Keyless Go (sleutelvrij instappen), een sneltoets voor de Offroad Cockpit en het nieuwe stuurwiel van Mercedes, met de onhandige aanraakgevoelige toetsen.
Beleving
Dat nieuwe stuurwiel is het enige puntje van frustratie aan boord, want voor de rest maakt de G-Klasse nog steeds gebruik van tal van fysieke knoppen. De zetels stel je, zoals gewoonlijk bij Mercedes, in via de deurpanelen (inclusief de zetelverwarming en -ventilatie), terwijl de middenconsole nog steeds gebruik maakt van de klassieke touchpad en sneltoetsen (dat steeds minder te vinden is in nieuwe Mercedessen), ook al is het centrale scherm nu aanraakgevoelig. Qua ergonomie is dit een perfecte combinatie van oud en nieuw! Het enige dat we misten tijdens onze winterse test? Een fysieke knop voor de stuurverwarming. Gelukkig konden we het ook vriendelijk vragen aan de auto: “Hey Mercedes, mijn handen hebben koud!”
Vernieuwd MBUX-systeem
Het MBUX-systeem draait op de nieuwste versie, maar de weergave bestaat nog steeds uit twee horizontale schermen van 12,3 inch. De menustructuur van het centrale scherm is niet heel ergonomisch ingedeeld, maar we waarderen wel de sneltoetsen bovenaan om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen en snel terug te keren naar Android Auto of Apple CarPlay (die ook draadloos werken). Het bestuurdersdisplay is uitgebreid instelbaar, compleet en helder afleesbaar. Een head-up display ontbreekt echter.
Ruim, maar niet gigantisch
Ondanks wat je zou vermoeden gezien zijn imposante verschijning, is de G-Klasse niet zo’n enorme auto. Zonder het reservewiel op de koffer meet hij maar 4,62 m lang! Met wieldeksel kom je aan een totale lengte van 4,87 m. Het is echter vooral in de breedte (1,93 m) en hoogte (2,04 m) waar hij het verschil maakt. Het interieur is ruim genoeg, maar ook niet uitzonderlijk - achter een lange bestuurder is het soms krap zitten.
En hoewel de brede en hoge koffer (640 liter onder de hoedenplank) erg praktisch is met de achterbank op zijn plaats, zorgen de dikke zittingen en de hoge plaatsing van die laatste ervoor dat je geen vlakke laadvloer krijgt met de bank plat. Het maximale volume van 2.010 liter is echter nog steeds indrukwekkend. Een dubbele bodem om losse spullen in op te bergen, is er niet.