Toyota heeft de derde generatie van zijn brandstofceltechnologie voor auto's en commerciële voertuigen onthuld. Het verwacht de nieuwe technologie “op zijn vroegst” in 2026 naar de markt te brengen. De Japanse autofabrikant claimt dat zijn nieuwste brandstofcelsysteem twee keer zo duurzaam zal zijn als zijn voorganger, 20% efficiënter en aanzienlijk goedkoper om te produceren.
Technische doorbraak voor waterstofauto’s?
Net als Hyundai en BMW is Toyota één van de autoconstructeurs die toekomst ziet in waterstof voor personenwagens. Het blijft verder ontwikkelen aan de technologie en presenteert nu de derde generatie van zijn brandstofcelsysteem: het “3rd Gen FC System”. Op basis van feedback van bestuurders van de Toyota Mirai en inzichten die ze de afgelopen jaren verzamelden met prototypes en demonstraties, zijn ze tot een aantal verbeteringen gekomen.
- Verbeterde duurzaamheid: tot 2x die van de vorige generatie, met een duurzaamheid vergelijkbaar met dieselmotoren en een onderhoudsvrij ontwerp.
- Verbetering van de brandstofefficiëntie van 1,2x ten opzichte van de vorige generatie, wat zorgt voor een 20% grotere actieradius.
- Aanzienlijke kostenreductie door innovaties in celontwerp en productieprocessen.
Betekent dit dat we in 2027 Toyota’s op waterstof in de showroom zullen zien staan? Zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. De Mirai zal normaal wel kunnen rekenen op de nieuwe brandstofcel, maar van nieuwe modellen spreekt Toyota bij deze aankondiging niet. Sinds zijn lancering in 2014 zijn van de Mirai ongeveer 28.000 stuks verkocht in meer dan 30 landen. Van een verkoopsucces kunnen we dus niet spreken. Een gebrek aan ondersteunende infrastructuur, hoge kosten en de concurrentie van batterij-elektrische auto’s zijn maar enkele uitdagingen die ervoor zorgen dat waterstof als autobrandstof nog niet is doorgebroken.



Toepassingen breder dan personenauto's
Naast personenauto's zal het 3rd Gen FC System worden uitgebreid voor gebruik in zware commerciële voertuigen. Sinds 2019 levert Toyota namelijk ook brandstofcelsystemen voor andere toepassingen, zoals bussen, spoorwegen en stationaire stroomgeneratoren. Hiervan heeft het wereldwijd meer dan 2.700 eenheden geleverd aan meer dan 100 klanten. Het lijkt erop dat waterstof in deze sectoren meer toekomst heeft.


BMW als strategische partner
In de herfst van 2024 hernieuwde Toyota ook zijn samenwerking met BMW. De Duitse constructeur beloofde al dat de volgende generatie X5 in 2028 beschikbaar zal zijn op waterstof. Misschien met deze derde generatie van Toyota’s brandstofcel aan boord? Ook hier valt echter af te wachten of die belofte waarheid wordt. BMW is ondertussen al sinds 2005 bezig met prototypes op waterstof. In 2022 beloofden ze nog een eerste model op de markt te brengen in… 2025.
Uitdagende markt voor waterstoftechnologie
Intussen krijgen andere bedrijven die zich toeleggen op waterstof het knap lastig. Het Franse Hyvia, een joint venture tussen Renault en Plug Power, heeft nog een paar weken gekregen van de handelsrechtbank om een overnemer te vinden, maar de situatie ziet er niet veelbelovend uit. Britse truckbouwer HVS stopt met de eigen productie van vrachtwagens en probeert zijn technologie nu onder licentie aan andere constructeurs te verkopen. Ook Nikola, de eens zo gehypete startup, zou naar verluidt overwegen om de handdoek in de ring te gooien.
Het 3rd Gen FC System zal voor het eerst worden onthuld op woensdag 19 februari op de H2 & FC EXPO (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) in Tokio, Japan. Hopelijk komen we daar nog wat meer details te weten!