Als we eerlijk zijn, vinden we de Mercedes-Benz GLA als concept een beetje vreemd. Te groot als verhoogde hatchback, te klein om een echte familie-SUV te zijn. Een beetje vlees noch vis dus. En toch blijkt de GLA best een populaire optie te zijn voor wie die op zoek is naar een kleine SUV met een premium badge.

Advertentie
Advertentie

Premium crossover met bijzondere positionering

Initieel positioneerde Mercedes-Benz de GLA als instapmodel voor jonge kopers die met de GLA een ingang vonden in het gamma van het Duitse premium merk. Maar ondertussen is er ook de GLB, die slechts een héél klein beetje meer kost dan de GLA en vooral met zijn ruimer interieur jonge gezinnen gemakkelijk in zijn voordeel laat kiezen. Het doelpubliek van de GLA lijkt dan ook wat op te schuiven naar een groep die de dertig al voorbij is, die vooral de hoge zitpositie van de GLA en zijn comfortabele uitrusting weet te appreciëren, en die niet meer bagageruimte nodig heeft dan wat de compacte GLA hen kan bieden.

Daarom ligt de focus bij onze configuratie dus op het volgende: correcte prestaties, maar niet echt sportief, met vooral aandacht voor een comfortabele rijervaring en een luxueuze afwerking. Zoals een goede huisvader houden we de vinger op de knip, maar we gaan ons niet alles ontzeggen…

Moderne interieur van een Mercedes-Benz met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel.
Moderne witte Mercedes-Benz SUV geparkeerd in de openlucht met bewolkte hemel.
Ruime kofferbak van een moderne witte SUV met zwart interieur en neerklapbare achterstoelen.
Advertentie
Advertentie

41.745 euro voor de GLA in basisversie

Kijken we even naar de standaarduitrusting van de GLA in basisuitvoering (de GLA 180 Essential Line), dan zien we dat we alleszins niet met een uitgeklede versie moeten starten. Inbegrepen zijn zaken zoals een achteruitrijcamera, verwarmde zetels, LED-koplampen, aluminium dakrails, een regensensor, een reeks veiligheidsvoorzieningen zoals een rem- en spoorassistent en instelbare rijmodi. Een automatische versnellingsbak is ook standaard, aangezien een manuele bak gewoon niet beschikbaar is in de GLA. Dit alles kost je 41.745 euro.

GLA 200 mild-hybride voor een premium rijervaring

Op het vlak van motoren is er een ruime keuze uit benzines (allemaal met elektrische ondersteuning) en diesels, een plug-in hybride en enkele AMG krachtbronnen. De details vind je in onze uitgebreide test van de Mercedes GLA. Interessant om te vermelden is dat de sterkere motoren gekoppeld worden aan een nieuwere 8-traps automaat, die wat sneller reageert dan zijn 7-traps tegenhanger. Zoek je toch een sportievere rijervaring, dan raden we je aan om een motor met die 8-bak te overwegen.

De basis 180 benzinemotor is met zijn 10 seconden van 0 naar 100 km/u nét niet premium genoeg naar onze zin, dus we kiezen voor de volgende in de rij: de 200 benzine met 163 pk, plus 14 pk aan mild-hybride assistentie, goed voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 8,9 seconden.

Witte Mercedes-Benz GLA rijdend op weg met gras op de achtergrond.

Luxury Line: comfort boven sport

Die motorkeuze zet ons meteen ook een trapje hoger in de uitrustingsniveaus, want de Essential Line is hier niet meer beschikbaar. In plaats daarvan hebben we de keuze uit de Luxury Line, Star Edition en AMG Line. Wij kiezen voor de Luxury Line, die met zijn accenten in gepolijst aluminium op de bumpers zijn SUV-karakter wat meer accentueert. Dat brengt ons ondertussen op 48.400 euro. Voor dat geld krijgen we gelukkig ook wat meer uitrusting, in de vorm van onder meer draadloos opladen voor de gsm, extra comfortabele stoelen en een Keyless-Go pakket.

Voor zijn kleurenpracht moet je de GLA niet kiezen, want de keuze is erg beperkt. Wij gaan voor het stijlvolle Cosmoszwart, een metaalkleur zonder meerprijs.

Onze GLA in Luxury Line is uitgerust met 18” velgen, maar kan voorzien worden van een maatje groter voor 544 euro. We gaan echter voor een andere set 18” velgen, die ons net dat tikkeltje minder druk lijken.

Aanbevolen opties voor de Mercedes GLA

Vervolgens duiken we de optielijst in. Daar vinken we aan: de multibeam LED koplampen (351 euro), het panoramaschuifdak (1.452 euro), donker getinte zij- en achterruiten (363 euro), macchiatobeige/zwart interieur in Artico lederlook (182 euro), sierdelen in bruin openporig lindenhout (315 euro), het Advanced Sound System (375 euro), het smartphone integratiepakket voor draadloze verbinding met Android Auto en Apple CarPlay (363 euro), de adaptieve snelheidsregelaar Distronic (484 euro) en de dodehoekassistent (544 euro).

Buiten het panoramadak zijn dit elk op zichzelf geen dure extra’s, maar samen dikt het bedrag wel aan tot 4.429 euro. En dan hebben we nog niet té gek gedaan. Willen we de adaptieve cruise controle zelfstandig laten stoppen en vertrekken in de file, dan zijn we bijvoorbeeld verplicht te betalen voor het dure rij-assistentiepakket van 2.238 euro. Voor een 360°-camera moeten we ook nog eens 496 euro extra betalen. Die - en nog vele andere - opties hebben we dus laten liggen.

Advertentie
Advertentie
Zwarte Mercedes GLA geparkeerd voor een modern glazen gebouw.
Luxe interieur van een Mercedes-Benz met modern dashboard en digitaal scherm.
Ruim interieur van Mercedes-Benz, moderne uitstraling met beige lederen stoelen en digitaal dashboard.
Zwarte Mercedes-Benz GLA 200 geparkeerd in een ruimte met grote, heldere ramen.

Mercedes GLA prijs: is deze premium SUV zijn geld waard?

Daarmee hebben we een vlot rijdende en stijlvolle - zij het wat klassiek ogende - GLA 200 Luxury Line samengesteld voor een totaalbedrag van 52.829 euro, met voldoende opties aan boord die garant zouden moeten staan voor een comfortabele reistijd. De Mercedes-Benz GLA is dus allerminst een goedkope wagen, zijn ster op de kap komt met een prijs!

Om alles nog eens in perspectief te plaatsen: voor hetzelfde geld koop je twee (!) exemplaren van een goed uitgeruste Dacia Duster en heb je nog ruim genoeg geld over voor een weekendje weg. Maar we moeten eerlijk zijn, die twee wagens zijn geen rechtstreekse concurrenten. Er zijn duidelijk kopers genoeg die een extra cent wil betalen voor zijn premium badge en alles wat daarbij hoort. En maar goed ook dat we die vrijheid hebben om te kopen wat we zelf leuk vinden! Al zou wat meer budget daarvoor soms ook wel gemakkelijk zijn…

Advertentie
Advertentie