In het SUV-gamma van Mercedes bevindt de GLC zich in het midden. Hij is gebaseerd op het platform van de C-Klasse, vandaar de verwijzing in zijn naam. De opvolger van de GLK heeft twee koetswerkvormen: een klassieke en een met een aflopende daklijn, die “Coupé” gedoopt werd. Op dit model biedt Mercedes een plug-inhybride aan, de 350e. Nergens anders op de markt vind je een SUV-coupé van middelgroot formaat (4,73 meter lang) als plug-inhybride. Toegegeven, dat zijn heel wat criteria, maar we wachten nog op antwoord van Audi en BMW…

350e, een terechte benaming?

Nog niet zo lang geleden gaf de typebenaming van Mercedes nog de cilinderinhoud weer. Vandaag is dat niet langer het geval: de tweeliter viercilinder turbo dringt zich zowat overal op. Ook hier, maar hier wordt hij ondersteund door een elektromotor. De 350e is standaard voorzien van vierwielaandrijving, maar ruilt de nieuwe negentrapsautomaat in voor het oude exemplaar met zeven verzetten.

Dat geeft 211 pk en 350 Nm van de verbrandingsmotor en 116 pk en 340 Nm van de elektromotor. Samen geeft dat het respectabele vermogen van 320 pk en 560 Nm. Op basis van het vermogen is de benaming dus zeker terecht.

Verschillen met het gewone model

Een groene aandrijflijn betekent geen koetswerkaddenda of opzichtige details. Mercedes houdt het graag discreet en houdt het bij een discreet logo en een klepje onder het rechtse achterlicht om de batterijen op te laden. In het interieur krijg je een aangepaste weergave om de werking van de beide motoren te monitoren, en een nieuwe knop waarmee je de rijmodus kiest.

De kofferruimte

Er is nog een andere wijziging, maar dit keer een negatieve: de batterijen moet je natuurlijk ergens weg kunnen steken. Dat is onder de koffervloer, waardoor het volume afneemt van 500 tot 350 liter. Het maximumvolume met de achterbank neer zakt van 1.400 tot 1.250 liter. Weinig flatterend dus. De ruimte achteraan heeft lichtjes te lijden onder de afkopende daklijn: de hoofdruimte is aan de mindere kant voor grotere passagiers.

Bij het oude

Verder verandert er weinig. De afwerking is uitstekend, de uitrustingsmogelijkheden eindeloos, de rijhouding is vrij van kritiek en het multimediasysteem kan optioneel bijzonder uitgebreid geconnecteerd worden. Het systeem staat qua bediening en mogelijkheden echter niet helemaal op het niveau van de laatste systemen van Audi en BMW.

Opladen

Zoals het een goede plug-inhybride betaamt, geeft de GLC 350e zijn volle potentieel pas vrij met opgeladen batterijen. Dat duurt vier uur aan een gewoon stopcontact of twee uur via de wallbox van Mercedes. Met volle batterijen heb je een theoretisch volledig elektrisch rijbereik van 34 kilometer.

4 modi

De Mercedes beschikt over vier rijmodi: standaard vertrekt de auto in hybridemodus, waarbij de batterijen zoveel mogelijk worden aangesproken om het gebruik en dus het verbruik van de benzinemotor maximaal te beperken. Eens de batterijen leeg zijn of de rechtervoet te zwaar wordt, neemt de verbrandingsmotor over. De “E-Mode” gebruikt alleen de elektromotor, tot 140 km/u. “E-Save” houdt de lading van de batterijen vast en “Charge” laadt de batterijen op met behulp van de verbrandingsmotor. Dat heeft uiteraard zijn weerslag op het verbruik…

Sportief? Niet echt

Het vermogen en koppel doen een sportieve auto vermoeden. De chrono’s geven je alvast gelijk, met een tijd van 0-100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Het speciaal afgestelde gaspedaal en het hoge gewicht (een leeggewicht van meer dan 2 ton) smoren elke sportieve ambitie meteen in de kiem: deze GLC Coupé houdt meer van een soepele en comfortabele rijstijl.

Knopdrukken

Rijden met de GLC 350e Coupé wordt dus al snel een kwestie van op de juiste knop te drukken. Het laagste verbruik haal je dus als je de verschillende rijmodi goed kent: elektrisch bij lage snelheden, de verbrandingsmotor op de snelweg, en met de afstand en het rijbereik in elektrische motor in het achterhoofd. Met wat gewenning komt het minder speels over, maar het eindresultaat ligt niet zo laag als we gehoopt hadden.

Elektrisch?

Mercedes geeft een volledig elektrisch theoretisch rijbereik op van 34 kilometer. We hadden gehoopt op een cijfer dichter bij 50 kilometer, temeer omdat je in de praktijk die opgegeven waarde moeilijk haalt. Reken eerder op een twintigtal kilometer en zelfs 25 kilometer als het wat trager gaat. Want in tegenstelling tot een verbrandingsmotor haalt deze aandrijving de beste resultaten tegen lage snelheid. Tel dat op bij de fileassistentie en de hogere rijpositie en je hebt een van de beste auto’s om mee in de file te staan. Temeer omdat de elektromotor ruim voldoende is om de auto in de meeste gevallen voort te bewegen.

Verbruik

Mercedes geeft een gemiddeld verbruik op van 2,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 59 g/km. Dat cijfer is alleen haalbaar als je minder dan 25 kilometer rijdt tussen elke laadbeurt. Wij laadden ongeveer om de 80 kilometer op en reden ontspannen, en haalden een gemiddelde van 7,2 l/100 km. Veel hoger dan het opgegeven verbruik, maar veel realistischer.

Prijzen

De basisprijs van deze GLC 350e Coupé bedraagt € 60.137. Een stevig prijskaartje, en de standaarduitrusting is soms van die aard dat je je toevlucht moet zoeken tot de prijzige optielijst. Reken dus op ongeveer € 10.000 extra voor een goed uitgeruste auto. Gelukkig kan je (vooral in Vlaanderen) op fiscale voordelen rekenen om de prijs te drukken.

Op vlak van veiligheid is zowat alles mogelijk, van verkeersbordherkenning via fileassistentie tot een noodremhulp met voetgangerherkenning. Op vlak van comfort kan je de auto vanop afstand koelen of verwarmen met behulp van je smartphone. Ideaal voor in de zomer.

Besluit

De GLC 350e Coupé is op dit moment een uniek en logisch aanbod op de markt. Maar zijn gulle vermogen heeft weinig sportieve inborst: deze hybride GLC houdt van een comfortabele rijstijl. Net als elke plug-inhybride is hij echter niet voor iedereen weggelegd: je moet zo vaak mogelijk herladen om er het beste uit te halen, want anders komt het verbruik heel wat hoger uit. Goed uitrekenen dus.