Voor zijn tweede generatie heeft de Mercedes GLC Coupé een nog sportiever design gekregen. Met zijn bredere spoor (+6 mm voor en +23 mm achter), zijn gespierde wielkasten en zijn iets meer uitgestrekte lengte (+31 mm) heeft de nieuwe GLC Coupé een potente look, die perfect in verhouding is. Een sportieve look die desgewenst nog wordt versterkt als AMG Line, met zijn specifieke details.

De referentie qua stroomlijn

Op detailniveau gaan de koplampen nu op in de grille. De lichtblokken achteraan worden dan weer in twee gesplitst, terwijl een chromen streep de breedte van de wagen nog verder accentueert. 

Maar deze nieuwe stijl heeft ook een aerodynamische functie. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,27 is deze SUV-coupé nog gestroomlijnder dan zijn voorganger (0,30), waarmee de GLC Coupé een van de referenties wordt binnen zijn segment. Zijn grootste concurrent, de BMW X4, blijft steken op een Cx van 0,29.

Meer dan enkel een mooi snoetje!

Maar de Mercedes GLC Coupé is niet enkel gemaakt om er mooi uit te zien. Zo heeft hij bijvoorbeeld een optionele meesturende achteras, wat zeldzaam is binnen dit segment, die bijdraagt aan de wendbaarheid en de stabiliteit van de GLC, afhankelijk van de omstandigheden.

Meer specifiek draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden onder de 60 km/h, en dat tot een hoek van 4,5°. Daarmee wordt de wielbasis virtueel verkleind en bekom je een betere wendbaarheid en vooral een kleinere draaicirkel van amper 10,9 m. Dat is vergelijkbaar met de draaicirkel van een kleine stadswagen als de Volkswagen Polo, terwijl de BMW X4 een draaicirkel heeft van 12,1 m, om de vergelijking van hierboven verder te zetten.

Maar wanneer de snelheid stijgt tot boven de 60 km/u, draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, opnieuw tot een maximum van 4,5°. Daarmee wordt de wielbasis virtueel verlengd, wat heel wat voordelen met zich meebrengt qua stabiliteit en veiligheid bij hoge snelheden.