Een sexy lijn, maar hopeloos verouderd qua ontwerp en vaak slecht gebouwd: zo kan je de Rover SD1 samenvatten. Hij kwam in 1976 op de markt en leed sterk onder de vergelijking met de sterke Duitse berlines. Hoewel het commerciële debuut van de SD1 bemoedigend was, stortten de verkopen snel in door de rampzalige reputatie van de Leyland-groep op vlak van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit als gevolg van de aanhoudende sociale onrust in het VK. Om zijn reputatie te herstellen, kreeg de Rover SD1 een facelift in 1981, met het jaar nadien ook nog eens een sportieve versie: de toepasselijk genoemde 'Vitesse'.

Gespierd

Op visueel vlak onderscheidt deze versie door zijn trainingspak dat bestaat uit dikke zijschorten, een grote achterspoiler en natuurlijk de onmisbare 'Vitesse'-stickers! Onder de motorkap is er echter geen half werk geleverd: de 3,5 liter-V8 van GM-origine (die inmiddels al bijna 20 jaar oud was!) wordt van lucht en brandstof voorzien dankzij een elektronische injectie. De 192 pk die het blok levert, worden overgebracht naar de achterwielen via een manuele vijfbak. Een goed genoeg recept om een top van 220 km/u te halen en de 100 km/u te bereiken in minder dan 7,5 seconden. En hoewel de V8 geen liefhebber is van toeren maken, geven zijn veelzijdigheid, zijn rauwe geluid en de manuele versnellingsbak een sportief temperament aan het totaalplaatje.

Helaas wordt de levendigheid van de motor slecht bijgestaan door een zwak chassis met een starre achteras en trommelremmen achter. De Rover kan dus niet pochen met dezelfde homogeniteit van de Teutoonse berlines waar hij de strijd mee wou aangaan. In 1984 was het over en uit: BMW stelt de M5 voor met zijn 286 pk, zijn perfect afgestelde chassis en zijn weelderige interieur, waar iedereen laaiend enthousiast over was. De Rover Vitesse blijft een verouderde auto en bleef achter ten opzichte van deze krachtpatser.

Twin Plenum

Rover probeerde wel bescheiden tegengas te geven met een 'Twin Plenum'-versie, beperkt tot 500 exemplaren en uitgerust met twee brandstofinjectiekleppen. De motor wordt er een stuk krachtiger van, maar dat wordt nooit officieel bevestigd. Rover wilde namelijk extra homologatiekosten vermijden in de raceklassen waar de SD1 aan deelnam en kondigde als gevolg daarvan een identiek vermogen aan ten opzichte van de andere versies!

Al deze inspanningen liepen uit op een flop: er werden minder dan 4.000 exemplaren geproduceerd van de SD1 Vitesse, die in productie bleef tot in 1986. Maar vandaag begint het model de interesse van verzamelaars te wekken...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben je op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze oldtimer-zoekertjes hier: