Bij Mercedes lijkt de uitbreiding van zijn elektrische gamma meer op een explosie dan op een groeispurt. Quasi heel het gamma uit Stuttgart omvat tegenwoordig een elektrische versie, of het nu om EV's gaat op basis van een model met verbrandingsmotor, of op basis van het nieuwe volledig elektrische platform EVA2, dat debuteerde met de EQS.
Derde keer is scheepsrecht
De komst van die grote luxeberline heeft alles veranderd. Het was de lont in het elektrische kruitvat van Mercedes, met kort daarna al een tweede model, het kleine berlinebroertje EQE. Niet zo lang geleden zocht Mercedes het letterlijk en figuurlijk hogerop met de EQS SUV, die zoals zijn naam al weggeeft de SUV-versie is van de EQS. Vandaag herhaalt de geschiedenis zich met de EQE SUV, die dan weer de verhoogde versie is van de 'elektrische E-Klasse' EQE.
Familiegezicht
Zeggen dat de nieuwe EQE lijkt op de EQE, EQS en EQS SUV is een understatement. Hoewel het wel degelijk een volledig nieuw model is, lijkt hij uit dezelfde mal te komen als zijn grote broer. Vooral aan de voorzijde is de gelijkenis treffend. Daar zit nog steeds de grote, glanzend zwarte grille, met bovenaan een LED-lichtstrook die de lichtsignatuur van de koplampen met elkaar verbindt.
Aan de zijkant vallen de verschillen wat meer op. De EQE SUV is bijvoorbeeld 4,86 m lang, waarmee het het kortste model is op het EVA2-platform, of toch voorlopig. Andere verschillen, die minder opvallend zijn voor het blote oog: de wielbasis van de EQE SUV is 3,03 m lang, wat 9 cm korter is dan bij de berline. Aan de achterzijde wordt de grote LED-balk overgenomen die een buiging maakt aan de uiteinden, met ronde en onverstoorde lijnen, en een bumper met chromen accenten.
Hyperscreen… of niet
Het interieur gaat voor dezelfde strategie als de buitenzijde en neemt het gros van de elementen over van de EQE en EQS. Zo zien we opnieuw een groot dashboard met een ononderbroken lijn, dat gedomineerd wordt door de technologie aan boord. Want wie 'technologie' zegt, zegt ook 'displays'. Het digitale instrumentarium is standaard, met centraal een verticaal georienteerd aanraakscherm van 11,9 inch voor het MBUX-infotainmentsysteem. Het scherm komt visueel los van de middenconsole en vormt dan ook het visuele middelpunt. Wil je nog een stapje verder gaan qua technologie? Dan is er ook nog het enorme Hyperscreen van 1,41 meter breed op de optielijst, waarin drie schermen zitten ingewerkt, waarvan eentje voor de passagier.
Grote koffer
Voor de rest maakt Mercedes maximaal gebruik van het elektrische platform en de grote wielbasis om een zeer mooie binnenruimte te bekomen, zeker in verhouding met de koetswerkafmetingen. Overal heb je genoeg zitruimte, zowel voor- als achterin. En nu we het over ruimte hebben: de koffer is minstens 520 liter groot, wat 20 liter meer is dan in de oude EQC. Een kleine toename, maar toch beter dan niets.
Eenvoudig gamma
Je hebt het inmiddels wel begrepen, en Mercedes steekt het ook niet onder stoelen of banken: de EQE SUV is... de SUV-versie van de EQE berline - ja, we vallen in herhaling. Maar het mag dan ook niet verbazen dat het motorengamma vergelijkbaar is, of zelfs identiek. Het gamma blijft vrij eenvoudig. Er is maar één batterijpakket van 90,6 kWh beschikbaar, dat in de bodem zit ingewerkt, terwijl het vermogen varieert van 292 pk voor de instapversie EQE 350+ tot 476 pk voor de 43 AMG-versie. Tussen die twee zit dan nog de 408 pk sterke EQE 500. Zo simpel kan het zijn.
Toch brengt de EQE SUV een nieuwigheid met zich mee. De modellen met vierwielaandrijving (alle modellen behalve de 350+, dus) krijgen een motor voorin met een elektromagnetische schakel, die zich los kan koppelen tijdens het rijden. De bedoeling daarvan is om onnodige wrijving te elimineren als er weinig vermogen nodig is, om zo het verbruik te beperken. En wees gerust: hoewel de EQE SUV deze technologie debuteert, zal ze ook haar weg vinden naar de andere elektrische modellen in het gamma.
Tot 600 km
Een andere innovatie die naar de andere EQ-modellen zal komen, is het gebruik van een warmtepomp. Inderdaad, het lijkt moeilijk te geloven, maar geen enkele Mercedes op het EVA2-platform was tot nu toe uitgerust met deze technologie, die het verbruik in de winter drastisch verlaagt. Volgens Mercedes scheelt het 10%. Daar komt nog bij dat Stuttgart enkele aerodynamische truukjes heeft toegepast, zoals gekartelde vinnen achter de voorwielen, om de luchtstroom beter te beheersen en de grote SUV een identieke luchtweerstandscoëfficiënt te geven van een... A-Klasse! Indrukwekkend. Het resultaat: de meest zuinige EQE SUV, de 350+ met achterwielaandrijving, heeft een officiële autonomie van 593 km (WLTP).
Comfort en rijgedrag
Zoals ook het geval bij zijn broertjes, geeft de Mercedes EQE SUV vooral een comfortgevoel aan boord. Te beginnen op akoestisch vlak, want geen enkel storend geluid lijkt binnen te komen, waarmee het interieur zich ontpopt tot een soort knusse cocon. Daarnaast is er nog de souplesse van de ophanging, die goed werk levert, ongeacht het wegdek waarop je rijdt.
De keerzijde van die medaille is dat de EQE SUV een beetje minder op zijn gemak is op dynamisch vlak. Hij heeft het voordeel van een feilloze tractie dankzij zijn vierwielaandrijving, en ook de koetswerkbewegingen blijven onder controle dankzij de grote batterij die laag in de vloer zit ingewerkt. Bij een lager tempo valt vooral de (optionele) meesturende achteras op, die deze grote SUV een kleinere draaicirkel geeft dan een A-Klasse!
Verbruik in de praktijk
Op de bochtige wegen van Portugal en onder een brandende zon had 'ons' testmodel EQE SUV 350 4MATIC genoeg aan een gemiddeld verbruik van 22,3 kWh/100 km. Dat is meer dan de beloofde 18,6 kWh/100 km, maar het blijft nog steeds acceptabel, gezien de grootte van het model en de omstandigheden. Dit verbruik zou hem in de praktijk dus een actieradius moeten opleveren van ongeveer 475 km.
Hoge prijs
Met een ruim interieur, een hoog comfortniveau en een efficiënte aandrijflijn lijkt de Mercedes EQE SUV af te stevenen op een schot in de roos... tot als je het over de prijs hebt. Met een vanafprijs van 90.508 euro is deze nieuweling 10.000 tot 15.000 euro duurder dan zijn rechtstreekse concurrenten. Vergeleken met zijn berlinebroertje met dezelfde motorisatie, is de SUV 9.000 euro duurder. Goedkoop is hij dus niet, maar als troostprijs biedt Stuttgart wel een vrij uitgebreide basisuitrusting aan. Dat meegerekend, is de prijs op zijn minst vergelijkbaar met die van de concurrentie.
Ons verdict
De Mercedes EQE SUV is compacter dan zijn concurrenten, maar daarmee is hij niet minder comfortabel, ruim of snel. Dankzij enkele slimme goocheltrucs is Mercedes er zelfs in geslaagd om hem een meer dan acceptabele actieradius te geven. Kortom: op dit moment is de EQE SUV het meest coherente model binnen het elektrische gamma van Mercedes.