Een stevige SUV aangedreven door een dikke V8 bi-turbo is nooit goed in de smaak gevallen bij de groenen. Nochtans is de nieuwe ML 63 AMG beschaafder dan ooit dankzij een veel lager verbruik en minder uitstoot. Maar met zo'n logo op de achterklep blijft sportiviteit natuurlijk prioritair.
Meer en minder
De ML 63 AMG is zoals Goliath, het machtige wezen waar niemand tegenop kan. De M-Klasse kreeg hiervoor de nodige wapens: onder de motorkap ligt de nieuwe 5.5 V8 AMG met twee turbo's. Dat levert een knap vermogen van 525 pk bij 5.250 tr/min en een tractorkoppel van 700 Nm op. Niet slecht, maar als je het AMG Performance-pakket bestelt schroeven de ingenieurs de turbo nog wat aan tot hij 1,3 bar druk levert. De cijfers spreken voor zich: 557 pk bij 5.750 tr/min en 760 Nm tussen 2.000 en 5.000 tr/min. Ideaal om een baobab te ontwortelen.
Deze mastodont zet prestaties van een sportwagen neer: 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u. Tegenwoordig kennen zelfs grote 4x4's geen grenzen meer. Maar het beste nieuws verneem je aan de pomp. Het verbruik zakt met 28 procent tegenover het vorige model tot een gemiddelde van 11,8 l/100 km met een CO2-uitstoot van 276 g/km.
Bodybuilding
AMG houdt van huilende dragsters. Maar deze kolos bewijst zijn goede smaak door zeer discreet te blijven. De bumpers, de uitlaatpijpen en de velgen zijn sportiever, maar het geheel blijft in balans. Aangezien vermogen waardeloos is zonder controle, werd de pneumatische ophanging aangepast en monteerde AMG actieve rolstangen (een première voor de ML) en andere schokdempers. Uiteraard zijn de remmen van XXL-formaat.