Met een lengte van iets meer dan vijf meter is de S-Klasse de grootste en meest luxueuze cabriolet in het gamma van Mercedes. Veel concurrentie is er trouwens niet; Audi en BMW hebben nog geen direct alternatief waardoor je eerder uitkomt bij een Bentley Continental GT of een Maserati GranCabrio.
Als basis voor de S-Klasse Cabrio diende de coupéversie, waarmee hij ongeveer 60 procent van zijn componenten deelt. Slimme ingrepen zoals de aluminium bodem achterin beperken het gewicht, dat volgens Mercedes ‘op hetzelfde peil blijft als in de coupé’.
Stoffen kap
Het neusje van de zalm is de dakconstructie van de S-Klasse Cabrio, een stoffen exemplaar dat standaard is opgebouwd uit drie lagen. Het openen en sluiten duurt zo’n twintig seconden en gebeurt helemaal automatisch, met een schakelaar op de middenconsole of met de elektronische autosleutel. De kap vouwt weg in een afgescheiden deel van de bagageruimte.
Uit de wind
Binnenin worden de vier inzittenden beschermd tegen weer en wind. Het windschermsysteem Aircap bestaat uit twee elementen: een lamel met een net boven de voorruit dat 7 cm uitgeschoven kan worden en een uitschuifbaar windscherm achter de achterzetels. Voorts worden de hoofdruimte, de zetels (ook achterin) en zelfs de armsteunen verwarmd. De klimaatregeling merkt trouwens zelf op wanneer je met geopend of gesloten dak rijdt.
V8-motoren
Bij de introductie van de S-Klasse Cabrio, die deze maand debuteert op het salon van Frankfurt, biedt Mercedes twee varianten met V8-benzinemotoren. Het gaat om de S 500 (455 pk) en de S 63 AMG (585 pk). Vanaf eind dit jaar is de S-Klasse Cabriolet te bestellen, met levering in het voorjaar van 2016.