20200903083346classes.jpg

We weten al behoorlijk veel over de nieuwe Mercedes S-Klasse, want de constructeur heeft recent al heel wat informatie vrijgegeven via allerlei teasers. We hebben ze allemaal al eens samengevat in een artikel met 7 weetjes over de nieuwkomer.

20200903083417classes.jpg

Daarnaast konden we ook al verklappen dat de luxelimousine in wereldprimeur wordt uitgerust met frontale airbags achterin en dat zijn intelligente vering het koetswerk omhoog kan duwen wanneer een zijdelingse aanrijding niet kan worden vermeden.

20200903083600classes.jpg

Het interieur zit bomvol technologie, met een nieuwe generatie van de spraaksturing met kunstmatige intelligentie MBUX II of functies die kunnen worden bediend met een handgebaar of zelfs gewoon een blik. En nu we het toch over het interieur hebben: daar zijn zo goed als alle knoppen geëlimineerd en kiest Mercedes nu voor een gigantisch verticaal aanraakscherm voor de bediening van quasi alle functies. Zoals de Tesla Model S al sinds 2012 doet, met andere woorden. We verwijzen naar die Californiër omdat de S-Klasse daar nog een andere gimmick van heeft ‘afgekeken’: de nieuwe S-Klasse krijgt ook deurklinken die in het koetswerk verzinken zodra de auto begint te rijden.

20200903083418classes.jpg

Grote E-Klasse

Qua looks brengt de nieuwe S-Klasse geen grote verrassingen. Enerzijds omdat het model in mei van dit jaar nagenoeg zonder camouflage werd betrapt en omdat Mercedes zelf al een eerste vage foto had rondgestuurd, maar anderzijds ook omdat het slagschip qua look veel inspiratie heeft gehaald bij de recente gefacelifte E-Klasse en bij de CLS. Dat betekent dus dat hij elegant maar ook modern en dynamisch oogt.

20200903083345classes.jpg

In vergelijking met zijn voorganger is hij 54 millimeter langer geworden (5,18 meter) en de wielbasis van liefst 3,1 meter moet instaan voor zeeën van ruimte achterin. Zijn breedte van 1,95 meter is niet eens zo overdreven voor een toplimo, maar een dartele stadswagen wordt hij natuurlijk ook niet. Alhoewel: dankzij een geëvolueerde vierwielsturing, die de achterwielen tot wel 10 graden kan laten tegensturen, zou de draaicirkel toch opvallend compact moeten zijn.

20200903083419classes.jpg

286 tot 435 pk om te beginnen

Wanneer de eerste S-Klasses tegen december in de showroom staan – ze kunnen vanaf half september worden besteld – heb je als klant keuze tussen twee diesel- en twee benzinemotoren. De S350d wordt aangedreven door een zescilinderdiesel van 286 pk en 600 Nm. In de S400d ligt een tot 330 pk en 700 Nm opgevoerde versie van diezelfde motor. De S450 wordt aangedreven door een benzinezescilinder van 367 pk en 500 Nm, terwijl de voorlopige topversie de S500 is met 435 pk en 520 Nm.

20200903083344classes.jpg

Later volgen nog V8- en zelfs V12-motoren, een AMG-versie met volgens de geruchten tot 800 (hybride) pk’s en een of meerdere plug-inhybride varianten met een elektrisch rijbereik van 100 kilometer.