De nieuwe Californische constructeur Lucid maakt zich op voor de marktintroductie van zijn elektrische luxeberline Air in de tweede week van september. Na een eerder persbericht met informatie over de batterij en het rijbereik krijgen we nu een communiqué dat zich op de prestaties concentreert. Zo zal de topversie van de Air meer dan 1.000 pk ontwikkelen, wat een pak meer is dan de Tesla Model S Performance (800 pk) en de Porsche Taycan Turbo S (780 pk).
Handbagage
Het merk heeft ook een technische doorsnede getoond van het sandwich-platform van zijn eerste model en is maar wat trots op het bijzonder compacte ontwerp van de elektromotoren (het model heeft twee motoren, een vooraan en een achteraan) terwijl die toch op zijn eentje goed is voor liefst 670 pk: “Elke unit (nvdr: van motor, versnellingsbak, differentieel en omvormer) ontwikkelt meer dan 650 pk en haalt tot 20.000 o/m, maar toch wegen ze slechts 74 kilo en zijn ze klein genoeg om in een handbagagetas voor in het vliegtuig te passen”. Het koppel piekt op liefst 4.000 o/m per motor.
Dragrace
Om te bewijzen hoe performant de nieuwe aandrijflijn is, heeft Lucid Air een filmpje gepost waar de Air het op een drag strip opneemt tegen een Tesla Model S en een Porsche Taycan. We krijgen enkel heel warrig en onzuiver beeld te zien, maar de camera zoomt wel in op de sprinttijd voor de kwartmijl: 9,9 seconden. Ter vergelijking: een Model S Performance klokt vandaag af op 10,45 seconden, de Taycan Turbo S op 10,47 seconden.
Wunderbox
Een andere bijzondere eigenschap van de Lucid Air is de Wunderbox. Dat is een interne lader met een maximaal vermogen van 19 kW, die bovendien bidirectioneel werkt. Dat betekent dat de auto niet alleen thuis kan opladen, maar dat hij (via een geschikte stroominstallatie) ook je woning van stroom kan voorzien wanneer dat nodig is. En aangezien zijn batterij liefst 113 kWh groot is, kan hij dat bijzonder lang volhouden.