SL
De afkorting SL staat origineel voor Sport en Leicht (licht). Een vlag die de lading dekt in het geval van de 300 SL uit 1952 met zijn legendarische vleugeldeuren. Terwijl de naam hetzelfde bleef, werden de auto’s minder en minder sportief en alsmaar zwaarder. De strikte sportiviteit die de reputatie van het eerste model vestigde, werd geofferd voor het comfort. Maar de nieuwkomer draait de klok terug: het gewicht daalde met een honderdtal kilogram, vooral dankzij de structuur uit aluminium. Is de sportiviteit dan helemaal terug?
Klassieke strengheid
De SL doet niet mee met de extravagante sportievelingen die in het oog springen door hun nerveuze lijnen en zogezegd aerodynamische versieringen. Neen, het ontwerp van de SL is sportief, modern en tegelijk elegant en klassiek in zijn proporties. Zelfde vaststelling in het interieur, met een perfecte ergonomie, sportieve sfeer en materialen van zeer hoge kwaliteit. Het ademt allemaal perfectie en grondigheid, maar geen emotie.
Magisch dak
We activeren de kleine hendel om de coupé te transformeren in een cabriolet. Twintig seconden duurt het en de plooibeweging is het bekijken waard. Ook bij somber weer hoef je niet gefrustreerd te zijn: de Magic Sky Control verlicht of verdonkert het dak om het interieur in licht te laten baden of te beschermen tegen zonnestralen.
Nog bij de ‘magische’ uitrusting vermelden we de ruitenwisserbladen met geïntegreerde sproeiers die variëren in functie van de snelheid, de temperatuur, de positie van het dak en noem maar op. Goed voor een nette voorruit en een lager waterverbruik. Het systeem functioneert goed, maar een revolutie op het vlak van zichtbaarheid is het nu ook weer niet.
Comfort boven alles
De eerste meters in de SL zijn verbluffend: de indruk overheerst dat je zonder geluid en ongelooflijk zacht over de weg vliegt. De stereo van Bang & Olufsen met luidsprekers geïntegreerd in de structuur zorgt voor een symfonie en de akoestiek klinkt als een kathedraal, maar je moet bijna 6.000 euro neertellen om van dit technologisch pareltje te genieten. Tot zover lijkt de SL nog altijd meer gericht op comfort dan op sport. Ongeacht de staat van de weg, de ophanging is bijna even soepel als in een limousine.
Laat de cavalerie los!
Drijf het tempo op en je merkt dat de SL tot veel meer in staat is. Vergeet de vorige versies, deze bolide is even dynamisch als een sportwagen en bovendien voelt de weg zijdezacht aan. Een nauwkeurige besturing, een perfecte schokdemping, uitstekende grip: alles draagt bij tot een verbluffende rijervaring, vooral met de ABC (Active Body Control of actieve ophanging), een optie van 3.641 euro. De SL onthult een immens potentieel en kan sportwagens het vuur aan de schenen leggen. Met schijnbaar gemak overigens.
SL 350 of 500?
Hoe zit het met de motor? De V6 van de 350 heeft een cilinderinhoud van 3,5 liter en een vermogen van 306 paarden. Het is een atmosferische motor die graag in de toeren klimt en leuk klinkt. De motor is licht, geleidelijk en aangenaam en wordt schitterend bijgestaan door de zeventrapsautomaat.
De SL 500 met 4.6 V8 biturbo van 435 pk tapt uiteraard uit een ander vaatje. De acceleraties zijn veel brutaler, het titanenkoppel van 700 Nm heeft maar een lichte druk op het gaspedaal nodig om de inzittenden te katapulteren. Toch is hij minder verfijnd en niet perse aangenamer in gebruik dan de kleine V6. Iets te veel van het goede met andere woorden. Het geluid wordt hier ook meer verstikt.
Te duur, jongen
De SL heeft een stevige prijs. De basisversie kost bijna 100.000 euro en daar moet je nog 20.000 euro bijtellen om te kunnen genieten van de SL 500 met V8. Zelfs met zo’n prijs bespaart Mercedes nog op de standaarduitrusting: het glazen dak, spiegels die elektrisch wegklappen of niet verblinden, bandendrukcontrole, sfeerverlichting en zelfs bekerhouders zijn optioneel. Gek! Zelfde vaststelling voor de garantie, die maar twee jaar bedraagt.
Het verbruik blijft dan weer heel redelijk bij beide motoren: het is mogelijk om minder dan 10 l/100 km te verbruiken met de 350 en ongeveer 12 l/100 km met de 500, zonder te forceren.
Conclusie
De SL is uniek in zijn genre omdat hij de lat extreem hoog heeft gelegd, zowel qua kwaliteit als technologie. De demonstratie is compleet, de SL meet zich naar wens een sportpak of een chic kostuum aan. De prijs staat op hetzelfde niveau als de prestaties en de uitrustingspolitiek is gierig voor deze klasse.