François Piette

17 AUG 2011

Mercedes SLK 250 CDI: heiligschennis

Audi heeft niet getwijfeld om de wulpse TT tot de dieselmotor te bekeren en Mercedes volgt. De nieuwe SLK wordt voortaan ook aangedreven door een diesel. Een mechaniek met dikke brandstof en lelijke brom onder de motorkap van de gracieuze SLK? Ja, maar wat voor een diesel! 

Gespierd

Diesel rijmt al lang niet meer met sloomheid. Om je te overtuigen, volstaat het om de technische fiche van de motor onder de kap van deze SLK te bekijken: 2,2 liter cilinderinhoud, 204 pk en een gigantisch koppel van 500 Nm. Dat garandeert beresterke hernemingen: 4,3 seconden om van 80 tot 120 km/u te versnellen. De overige prestaties mogen ook gezien worden: 6,7 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 243 km/u.

Identieke stijl

De aandrijflijn bestaat uit een dieselmotor en een zeventrapsautomaat (er is geen handbak voorzien), maar aan de stijl verandert helemaal niets. De SLK 250 CDI heeft zelfs de dubbele uitlaat van de benzineversies. Of die even verleidelijk klinkt, is een andere vraag ...

Vooral qua verbruik verbaast deze SLK. Hij haalt een gemiddelde van 4,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 128 g/km. Volgens Mercedes is het mogelijk om van de Noordzee naar de Middellandse Zee te rijden met één volle tank.

Advertentie
Advertentie
Advertentie