Wat is de kleinste SUV in het Mercedes-gamma? En wat is eigenlijk de grootste Mercedes-SUV die je in huis kan halen? Stel jij je ook dat soort vragen, dan zal dit overzicht van alle SUV’s met een ster op de neus je zeker helpen. Voor alle duidelijkheid: we houden het hier bij alle SUV’s met een verbrandingsmotor, die Mercedes in jaargang 2024 van zijn catalogus heeft staan. Eén letter hebben al die auto’s gemeen: een G in de typebenaming, die verwijst naar de legendarische “Geländewagen” uit 1979. Wil je liever een elektrisch aangedreven SUV, dan kijk je bij Mercedes uit naar modellen die de letters “EQ” in hun naam dragen.
1. GLA: 4,41m; vanaf 41.475 euro
Een lengte van 4,41m maakt van de GLA de kleinste van alle Mercedes-SUV’s. En de kleinste is meteen ook de meest betaalbare, met een vanafprijs die net boven de 40.000 euro uitkomt. Zijn lancering dateert van begin 2020 en intussen staat de tweede generatie van de GLA in de showrooms, die in 2023 een esthetische update en een herziene uitrusting kreeg. Onder de motorkap kan je in de GLA kiezen voor benzine- en dieselmotoren, naast een plug-in hybride én de pittige AMG-sportversies met vermogens tot 421 pk.
De GLA is ruimer voor 4 of 5 inzittenden dan zijn compacte buitenafmetingen doen vermoeden. De kofferinhoud blijft met 425 l daarentegen vrij beperkt, en de plug-in hybrid moet het zelfs stellen met amper 385 l.
2. GLB: 4,63m; vanaf 43.318 euro
Hij staat op hetzelfde ‘compacte’ onderstel als de GLA, en hij kreeg in 2023 ook een eerste facelift: maak kennis met de Mercedes GLB. Hij onderscheidt zich van zijn kleine broer met een duidelijk hoekiger stijl en – vooral – een aanzienlijk langer koetswerk met 22 extra centimeters. Dat zorgt natuurlijk voor een veelzijdiger karakter, met een voelbaar grotere koffer (565 l) én met de mogelijkheid om twee extra (nood)zitjes in het interieur te passen. Een relatief compacte SUV van 4,63m die toch plaats kan bieden aan zeven passagiers: dat is een zeldzaamheid op de markt.
De benzine- en dieselmotoren deelt de GLB integraal met de GLA, maar een plug-in hybridevariant is hier niet beschikbaar.
3. GLC: 4,72m, vanaf 58.927 euro
Met de GLC klimmen we duidelijk een trapje hoger in het Mercedes-gamma. Waar de GLA/GLB nog rusten op het voorwielaangedreven onderstel, stappen we in de GLC over in het achterwielaangedreven Mercedes-universum. Tenminste… wat het platform betreft, want de nieuwste generatie van de GLC die in 2022 op de markt kwam, is uitsluitend beschikbaar met de 4MATIC vierwielaandrijving van het huis. Altijd vier aangedreven wielen dus, maar klanten krijgen wel de keuze uit een heleboel benzine- en dieselmotoren én een indrukwekkend aanbod plug-in hybrides. Met ruim bemeten batterijen aan boord bieden deze stekkerversies zowel in benzine- als dieseluitvoering meer dan 100 km elektrisch rijbereik. En voor wie sportieve ambities heeft, bestaat de GLC plug-in hybride ook in AMG-uitvoeringen die tot 680 pk leveren!
De Mercedes GLC is, kortom, één van die SUV’s die letterlijk van alle markten thuis is. Wendbaar én comfortabel, ruim maar niet te groot, propvol technologie en tegelijk gebruiksvriendelijk…
4. GLC Coupé: 4,76m; vanaf 63.283 euro
Aan alle kwaliteiten van de GLC, voegt de GLC Coupé nog een sensuelere stijl met een hoogst aantrekkelijk kontje toe. Dat doet Mercedes trouwens niet enkel uit esthetisch oogpunt (met vooral de horizontale lichtbalk tussen de achterlichten die de coupés van het huis typeert), maar ook om de grote SUV een gunstiger luchtweerstand mee te geven. Dankzij de aanpassingen aan zijn profiel zakt de Cx-coëfficiënt van de GLC Coupé tot 0,27, tegenover 0,29 voor de gewone GLC. Resultaat? Een lager verbruik, maar ook minder rijwindgeluiden.
Ondanks de slankere achterkant blijft het plaatsaanbod achterin meer dan riant in de GLC Coupé. Alleen in de koffer voel je het verschil met zijn klassiekere broer, want je boet 75 l in met alle vijf de plaatsen in gebruik (545 l) en zelfs 190 l met de achterbank neergeklapt (1.490 l). Dient gezegd: in absolute cijfers mag de koffer in het segment nog altijd gezien worden, zolang je niet voor de plug-in hybride kiest. Daarin geniet je natuurlijk wel van een héél ruim elektrisch rijbereik van meer dan 100 km, maar je zal 155 l kofferinhoud moeten opofferen aan de grote batterij.
5. GLE: 4,92m; vanaf 81.790 euro
We klimmen nog een trap hoger in afmetingen (en budget) met de GLE, de grote SUV waarmee Mercedes begint te flirten met de grens van 5 meter. Deze rechtstreekse concurrent van de BMW X5 droeg in de loop van zijn bestaan verschillende namen, maar werd sinds zijn lancering in 1997 (toen nog als ML) altijd gebouwd in de Verenigde Staten. Sinds de introductie van de vierde generatie in 2018 heet het model GLE, en in 2023 kreeg die nog een lichte restyling.
Voor wie dat wil, is deze ruime Mercedes ook beschikbaar als zevenzitter met een extra derde zetelrij, al dien je dan wel te kiezen voor een micro-hybride versie met verbrandingsmotor. De GLE kan natuurlijk ook als plug-in hybride met XXL-rijbereik op je oprit staan, maar dan verhindert de grote batterij dat er extra zitjes in de koffer worden gemonteerd.
Eens onderweg verrast de GLE met een rijgedrag dat, in vergelijking met de concurrentie, bijzonder comfortabel is. Nog een echt vliegend tapijt dat alle oneffenheden weggomt, zeker als je voor de pneumatische ophanging kiest.
6. GLE Coupé: 4,94m; vanaf 96.558 euro
Naar analogie met de GLC en GLC Coupé, is de GLE Coupé technisch identiek aan de GLE, maar ziet hij er wat sportiever uit, met een sexier kontje. De evenknie dus van wat bij BMW de X6 heet, maar zonder dat de stijlvolle achterkant de kofferinhoud in gedrang brengt, want die blijft hier op 655 l. Het enige wat je zal moeten opgeven in vergelijking met de gewone GLE, is de in de lengte verstelbare achterbank. Onder de afhellende achterruit passen ook in geen enkele motorversie nog extra zitjes. Wél kan je in de GLE Coupé kiezen voor alle plug-in hybride aandrijvingen met het ruim bemeten elektrisch rijbereik (meer dan 100 km), precies zoals in zijn ‘gewone’ versie. Op het prijskaartje merk je daarentegen wel altijd dat je met een bijzondere versie te maken hebt, want de GLE Coupé bestel je minimaal met AMG Line afwerking, met sportieve trekjes en extra uitrusting maar dus ook… met een hogere prijs!
7. GLS: 5,21 m; vanaf 112.409 euro
Als je de GLE naar Europese normen al een forse SUV vond, dan verzeilen we met deze GLS helemaal in Amerikaanse overdaad. Mercedes bouwt deze mastodont in de VS, en dat zie je er ook aan, met méér dan 5,20m lengte en een ‘basis’prijs boven de 110.000 euro! Je krijgt er wel een bijzonder ruime SUV voor in de plaats, zelfs met zeven passagiers aan boord. De twee extra zetels die uit de koffer opklappen zijn hier ook voor volwassenen meer dan ruim genoeg. En over de koffer gesproken: die meet zelfs met zeven plaatsen in gebruik nog 355 l, groeit tot 890 l met vijf mensen aan boord en slikt een ronduit gigantische 2.400 l met alle zitjes neergeklapt!
Voor de aandrijving kies je in de GLS enkel uit verbrandingsmotoren met 6 of 8 cilinders, die intussen wel allemaal over een 48V mild-hybridsysteem beschikken.
En wil je echt helemáál overdrijven, dan kan je deze GLS ook bestellen als Mercedes-AMG-variant met 612 pk (!), of als ultra-luxueuze Mercedes-Maybach GLS…
8. G-Klasse: 4,83m; vanaf 126.929 euro
We besluiten ons overzicht van het Mercedes SUV-gamma met de moderne versie van de beroemde “Geländewagen” uit 1979. Dat gezegd zijnde: misschien is het wat met de haren getrokken om deze G-Klasse nog een ‘SUV’ te noemen. Deze nieuwste versie die in 2018 op de markt kwam en begin dit jaar nog een opfrisbeurt kreeg, is namelijk een échte terreinwagen die, met name dankzij drie vergrendelbare sperdifferentiëlen, letterlijk de muur op kan klauteren. Onder het vierkante koetswerk schuilt dan wel een ouderwets ladderchassis, deze G-Klasse van het derde millennium hoeft aan boord niks onder te doen voor eender welke andere luxe Mercedes. Die combinatie van robuuste techniek met pure luxe maakt de G-Klasse uniek op de markt. Onder de motorkap kan je kiezen voor een zescilinder micro-hybride diesel (G 450 d met 367 + 20 pk) of een dito benzine (G 500 met 449 + 20 pk). Wil je het explosiever, dan ga je voor de G 63 AMG met zijn V8 biturbo benzine en 585 + 20 pk!
Voor de volledigheid vermelden we nog dat de G-Klasse de enige Mercedes SUV is die je ook in een elektrische versie kan bestellen. Mercedes werkt volop aan de lancering van die variant, die ‘G580 met EQ-technologie’ gaat heten, en nooit eerder geziene functies in huis heeft. Zo zal je met de ‘G-Turn’-modus letterlijk… ter plaatse om je as kunnen draaien!