Mercedes heeft de voorbije jaren sterk ingezet op plug-inhybrides, zowel met benzine- als met dieselmotoren. In alle segmenten, van de compacte middenklasse over het luxesegment tot aan de sportievelingen van AMG, overal zijn bij het merk met de ster modellen met minstens twee motoren te vinden. En legt Daimler geen windeieren, want zijn stekkerhybrides verkopen goed. De constructeur wil zijn elektrische transitie echter versnellen en heeft daar elke cent voor nodig. Dus wordt het onderzoeksbudget voor plug-inhybride technologie overgeheveld naar de elektrische departementen.
Aan de Duitse krant Handelsblatt vertelde R&D-baas Markus Schäfer dat op het vlak van PHEV’s “geen verdere ontwikkelingen meer gepland zijn”. Dat betekent niet dat de productie ervan morgen wordt gestaakt: “De investeringen zijn gedaan en in die mate gaan we ze wel benutten”. Met andere woorden: zolang de huidige generatie plug-inhybride aandrijflijnen nog kan meegaan, blijft ze in productie. Maar zodra meer investeringen nodig zouden zijn om ze verder door te ontwikkelen, gaat de stekker er letterlijk en figuurlijk uit…