Wanneer je in het Mercedes-Benz Museum rondwandelt, kom je ook terecht in ‘Collection Room 5’, die ook de ‘Gallery of everyday heroes’ genoemd wordt. En één van die alledaagse helden is deze elegante Mercedes Break uit de jaren ‘60. Een verrassend model, want het eerste algemeen bekende breakmodel van het merk, op basis van de 123-reeks, kwam pas in 1978 op de markt.

Advertentie
Advertentie

Universal, de pionier

Deze polyvalente Mercedes is dan ook nog niet echt een break. Officieel heette hij ‘Universal’, met een koetswerk dat gebaseerd was op de 110 ‘Heckflosse’ en de voordelen van een elegante en comfortabele berline moest combineren met het gebruiksgemak van een vrijetijdsmodel.

Voorgesteld op het Salon van Brusselen gebouwd in België!

Deze voorloper van de break werd in januari 1965 door Daimler-Benz AG voorgesteld op het Autosalon van Brussel, in eerste instantie als 190D. En dat is niet de enige link die het model heeft met ons land. De exemplaren die klanten kochten, werden immers gebouwd door het Belgische bedrijf IMA, op basis van chassis die Mercedes-Benz leverde. De ‘Universal’-modellen werden er voorzien van een nieuw koetswerk, met onder andere een grote achterklep en een lage laaddrempel.

Advertentie
Advertentie

Praktisch en luxueus

Deze sixties Mercedes Universal pakte uit een laadruimte van 2,71 m³ achter de voorste zetels. Met de achterbank neergeklapt, kon hij ladingen slikken met een lengte tot 1,9 meter en een gewicht tot 710 kg. Maar deze Mercedes Universal was natuurlijk meer dan alleen de optelsom van wat cijfertjes, hij bood ook het typische Mercedes-comfort van die tijd. Kijk maar naar de afwerking van de kofferruimte, met een materiaal dat op mahoniehout lijkt. Het is ‘Panolux’, een stevig materiaal dat in het persbericht van die tijd omschreven wordt als “een samenstelling van houtvezels en bakeliethars”. Klanten konden ook kiezen voor een hydropneumatische ophanging die de hoogte automatisch aanpaste in functie van hoeveel gewicht er vervoerd werd.

Ook met zescilinder

Vanaf 1967 kreeg de 190 D Universal het gezelschap van vier andere varianten in de Mercedes-catalogus: de 200 D, 200, 230 en 230 S. De eerste twee varianten hadden een viercilinder onder de motorkap, de twee laatste pakten als topversies uit met een zescilinder. De blauwe Universal in het Mercedes-Benz Museum, het exemplaar dat je hier op de foto’s ziet, is een 200 D Universal uit 1968. Zijn 1.988 cc grote viercilinder diesel leverde een vermogen van 40 kW (55 pk). Tussen 1965 en 1968 werden er amper 2.754 exemplaren van de eerste lifestyle break van Mercedes-Benz gebouwd.

Advertentie
Advertentie