Sébastien Vanhouche

26 SEP 2024

Test: Leapmotor T03, betaalbare en overtuigende EV, maar...

Op papier belooft de Leapmotor T03 mooie dingen: een elektrische stadswagen met een rijbereik van 265 km voor amper € 18.900! Maar wat geeft dat in de praktijk?

"De Leapmotor T03 heeft veel te bieden voor zijn eenheidsprijs van € 18.900. Hij zou echter nog enkele aanpassingen kunnen gebruiken om echt te overtuigen. Maar wie moet hij precies overtuigen?"

De kleine Leapmotor T03, die sinds 2020 op de markt is in China, kreeg onlangs een facelift halverwege zijn carrière. Maar hij maakt vooral ook van die gelegenheid gebruik om zich samen met de Leapmotor C10 op de Europese markt te wagen dankzij de Stellantis-groep, die op die manier een 15de merk toevoegt aan zijn sowieso al gigantische merkenportefeuille! Of we het nu hebben over zijn prijs, zijn prestaties of zijn afmetingen, de Chinese elektrische stadswagen positioneert zich systematisch tussen de Dacia Spring en de Citroën ë-C3, maar is hij ook zo overtuigend als zijn twee concurrenten?

Advertentie
Advertentie

Design

Een echt kleine auto

De T03 is een echt kleine auto die perfect past in het A-segment, dat de meeste autobouwers jammer genoeg verlaten hebben. Met zijn lengte van 3,62 meter, breedte van 1,577 meter en hoogte van 1,652 meter is de Leapmotor zelfs 8 cm korter dan de Dacia Spring, die op zich al geen heel groot model is. Net zoals bij die laatste vind je achter zijn kleine neus een centraal gemonteerde laadpoort. De Leapmotor T03 is niet lelijk, maar het is ook niet meteen een plaatje. Ondanks zijn nieuwe en niet eerder vertoonde look, deed hij maar (heel) weinig hoofden draaien tijdens onze testrit.

Binnenin de Leapmotor T03 vinden we een uitgepuurd en efficiënt interieur, maar vooral ook één dat volledig bekleed is met harde plastics. Het geheel is eerder goed in mekaar geschroefd, maar het is allemaal wel echt basic. Op het dashboard van de kleine Chinees vind je geen enkele knop, behalve dan die van de vier knipperlichten en de startknop. Leapmotor bespaarde dan weer niet op schermen: je kan er alles in het voertuig mee bedienen, of toch zo goed als.

Beleving

Simpel en efficiënt, maar het kan nog beter

De twee schermen in de Leapmotor T03 meten 8 duim voor het exemplaar voor de neus van de bestuurder en 10,1 duim voor het centraal gemonteerde infotainmentscherm. Beide zijn van goede kwaliteit en eerder reactief, terwijl wat ze tonen eenvoudig maar efficiënt is, wat ze makkelijk te bedienen en gebruiken maakt. Jammer genoeg zijn zowel Android Auto als Apple Carplay gewoonweg niet beschikbaar in de T03. Leapmotor rustte zijn stadswagen wel uit met een al even eenvoudig maar efficiënt navigatiesysteem, hoewel het niet altijd precies genoeg is. De Chinese autobouwer beschikt ook over een smartphone app die ervoor zorgt dat je vanop afstand de deuren te openen of te sluiten, de klimaatregeling te bedienen en de batterij voor te verwarmen. De kleine stadswagen krijgt ook OTA-updates. Updates die hij jammer genoeg wel eens nodig zou kunnen hebben… Tijdens onze test van de Leapmotor T03 hadden we enkele keren problemen met het menu van de airco en dat van de DAB, die niet werkte tijdens het stilstaan. Jammer.

Hoewel de Chinese elektrische stadswagen kort is en een wielbasis heeft van 2,4 meter, is de achterbank ruim genoeg voor twee volwassenen van gemiddelde grootte. Ondanks een vrij hoge vloer krijgen die net genoeg plaats voor de knieën en het hoofd om zonder zich in duizend bochten te wringen in te stappen. Toch zijn de ritten best niet te lang. Een vijfde inzittende meenemen, behoort echter niet tot de mogelijkheden, zelfs niet in het midden. De Leapmotor T03 is een strikte vierzitter. De genereuze binnenruimte van deze compacte stadswagen beperkt jammer genoeg wel zijn koffervolume. Dat is 210 liter groot en er is geen tweede opbergruimte onder de motorkap vooraan.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Net voldoende gemotoriseerd, maar traag opladend

In de T03 zitten een motor en een batterij die volledig door Leapmotor ontwikkeld zijn. Een batterijpakket met een capaciteit van 37,3 kWh levert stroom aan een 70 kW (95 pk) sterke motor die de voorwielen aandrijft en een koppel levert van 158 Nm. Dankzij die technische fiche versnelt de Leapmotor T03 van 0 naar 100 km/u in 12,7 seconden. Zijn topsnelheid is beperkt tot 130 km/u. Berekend volgens de WLTP-cyclus beschikt de Leapmotor T03 over een rijbereik tot 265 km. Je geraakt in theorie ook tot 395 km ver als je in de stad blijft.

Het lijkt er echter op dat de Chinese autobouwer eerder conservatief was bij het berekenen van het rijbereik, en minder belooft op papier dan er in het echt geleverd wordt. Tijdens onze test lieten we een verbruik optekenen van 13 kWh/100 km. Onze test speelde zich dan wel grotendeels in de stad af, maar we reden ook regelmatig op de snelweg en ook daarbij bleven we ruim onder de 16,3 kWh/100 km die door Leapmotor aangekondigd worden! Met dergelijke testomstandigheden, hadden we in theorie bijna 300 km kunnen afleggen tussen twee laadbeurten.

Eens de batterij leeg gereden, kunnen we niet zeggen dat de Leapmotor T03 heel snel weer oplaadt… Hij beschikt immers over een ingebouwde lader van 6,6 kW en kan tot 45 kW gelijkstroom slikken. Met die twee vermogens kan hij van 30 tot 80% laden in 3,5 uur aan een wisselstroomlaadpaal en in 36 minuten aan een snellader.

Goed klein model voor verplaatsingen van punt A naar punt B

De Leapmotor T03 is een kleine en efficiënte maar eenvoudige auto die de roeping heeft om zijn inzittenden van punt A naar punt B te brengen. Dat doet hij goed, maar niet op de meest meeslepende of leuke manier. Zijn smalle Westlake-bandjes op 15-duims velgen missen grip en geven in elk geval niet aan het stuur door wat er gebeurt met de voortrein. Het stuur is ook heel licht. Zonder twijfel zorgen de banden ook voor een lichte vorm van onderstuur, hoewel de beperkte prestaties niet echt volstaan om tegen de limieten van de nochtans beperkte grip van de banden aan te lopen in de bochten.

Leapmotor werkte daarentegen wel goed aan de andere aspecten van zijn elektrische stadswagen. De ophanging is niet te zacht en niet te hard, en het interieur is relatief stil, mede dankzij zijn 100% elektrische aandrijving, De T03 beschikt ook over een goed niveau van regeneratief remmen, waardoor je kan rijden door enkel gebruik te maken van het rechterpedaal, wat heel aangenaam is. Het moet gezegd dat het onderstel specifiek voor Europa afgesteld werd in Balocco, de testpiste van Alfa Romeo.

Prijs

In 2024 wordt de Leapmotor T03 verkocht aan één enkele prijs: € 18.900. Geen enkele optie is beschikbaar. Airco, elektrische ruiten voor- en achteraan, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, een panoramisch dak, navigatie, parkeersensoren achteraan, een achteruitrijcamera, een adaptieve cruise control, een botswaarschuwing, noodremhulp, een rijvakassistent, dodehoeksensoren, vermoeidheids- en aandachtsdetectie voor de bestuurder, … alles is standaard! Enkel de kleur moet je kiezen, en veel keuze is er niet: ja kan kiezen tussen wit, iets minder wit en iets meer wit. De elektrische stadswagen krijg ook 3 jaar of 100.000 km garantie. 

Verdict

De Leapmotor T03 is interessant, goed gepositioneerd en heeft veel te bieden voor zijn eenheidsprijs van € 18.900. Hij vat post tussen de Dacia Spring die (veel) minder krachtig is, minder goed uitgerust en minder rijbereik biedt, maar ook minder duur is, en de Citroën ë-C3 die coherenter, ruimer en krachtiger is en ook een groter rijbereik biedt, maar wel duurder is. Hij biedt dus iets meer dan de Spring, maar iets minder dan de ë-C3. Leapmotor zou nog wat software-aanpassingen moeten doen om ervoor te zorgen dat zijn T03 helemaal klaar is voor de Europese markt. Het valt nu af te wachten of die positionering het juiste cliënteel kan aantrekken...

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie