De kleine Leapmotor T03, die sinds 2020 op de markt is in China, kreeg onlangs een facelift halverwege zijn carrière. Maar hij maakt vooral ook van die gelegenheid gebruik om zich samen met de Leapmotor C10 op de Europese markt te wagen dankzij de Stellantis-groep, die op die manier een 15de merk toevoegt aan zijn sowieso al gigantische merkenportefeuille! Of we het nu hebben over zijn prijs, zijn prestaties of zijn afmetingen, de Chinese elektrische stadswagen positioneert zich systematisch tussen de Dacia Spring en de Citroën ë-C3, maar is hij ook zo overtuigend als zijn twee concurrenten?
Design Leap Motor undefined
Een echt kleine auto
De T03 is een echt kleine auto die perfect past in het A-segment, dat de meeste autobouwers jammer genoeg verlaten hebben. Met zijn lengte van 3,62 meter, breedte van 1,577 meter en hoogte van 1,652 meter is de Leapmotor zelfs 8 cm korter dan de Dacia Spring, die op zich al geen heel groot model is. Net zoals bij die laatste vind je achter zijn kleine neus een centraal gemonteerde laadpoort. De Leapmotor T03 is niet lelijk, maar het is ook niet meteen een plaatje. Ondanks zijn nieuwe en niet eerder vertoonde look, deed hij maar (heel) weinig hoofden draaien tijdens onze testrit.
Binnenin de Leapmotor T03 vinden we een uitgepuurd en efficiënt interieur, maar vooral ook één dat volledig bekleed is met harde plastics. Het geheel is eerder goed in mekaar geschroefd, maar het is allemaal wel echt basic. Op het dashboard van de kleine Chinees vind je geen enkele knop, behalve dan die van de vier knipperlichten en de startknop. Leapmotor bespaarde dan weer niet op schermen: je kan er alles in het voertuig mee bedienen, of toch zo goed als.
Beleving Leap Motor undefined
Simpel en efficiënt, maar het kan nog beter
De twee schermen in de Leapmotor T03 meten 8 duim voor het exemplaar voor de neus van de bestuurder en 10,1 duim voor het centraal gemonteerde infotainmentscherm. Beide zijn van goede kwaliteit en eerder reactief, terwijl wat ze tonen eenvoudig maar efficiënt is, wat ze makkelijk te bedienen en gebruiken maakt. Jammer genoeg zijn zowel Android Auto als Apple Carplay gewoonweg niet beschikbaar in de T03. Leapmotor rustte zijn stadswagen wel uit met een al even eenvoudig maar efficiënt navigatiesysteem, hoewel het niet altijd precies genoeg is. De Chinese autobouwer beschikt ook over een smartphone app die ervoor zorgt dat je vanop afstand de deuren te openen of te sluiten, de klimaatregeling te bedienen en de batterij voor te verwarmen. De kleine stadswagen krijgt ook OTA-updates. Updates die hij jammer genoeg wel eens nodig zou kunnen hebben… Tijdens onze test van de Leapmotor T03 hadden we enkele keren problemen met het menu van de airco en dat van de DAB, die niet werkte tijdens het stilstaan. Jammer.
Hoewel de Chinese elektrische stadswagen kort is en een wielbasis heeft van 2,4 meter, is de achterbank ruim genoeg voor twee volwassenen van gemiddelde grootte. Ondanks een vrij hoge vloer krijgen die net genoeg plaats voor de knieën en het hoofd om zonder zich in duizend bochten te wringen in te stappen. Toch zijn de ritten best niet te lang. Een vijfde inzittende meenemen, behoort echter niet tot de mogelijkheden, zelfs niet in het midden. De Leapmotor T03 is een strikte vierzitter. De genereuze binnenruimte van deze compacte stadswagen beperkt jammer genoeg wel zijn koffervolume. Dat is 210 liter groot en er is geen tweede opbergruimte onder de motorkap vooraan.