Sinds de boom van staycations tijdens de Coronaperiode is het aanbod campervans (of kampeerbusjes) van de klassieke automerken enorm gegroeid. Toch zijn er twee modellen die al decennialang avontuurlijke reizigers verleiden: de Mercedes V-Klasse Marco Polo en de Volkswagen California. Beide modellen zijn trouwens onlangs vernieuwd (een facelift voor de V-Klasse en een volledig nieuwe generatie voor de California), met meer luxe en comfort dan ooit. Maar welke moet je kiezen?

Advertentie
Advertentie

Motoren: California biedt meer keuze, maar…

Als je een Mercedes V-Klasse Marco Polo of Volkswagen California T7 samenstelt, moet je eerst de keuze maken welke motorisatie je onder de kap wilt hebben. De California biedt sinds de update van 2024 de keuze tussen drie opties: diesel (2.0 TDI van 150 pk), plug-inhybride (245 pk, tot 89 km elektrisch) of benzine (2.0 TSI van 204 pk).

Bij Mercedes mag je alles kiezen, zolang het maar een… dieselmotor is. De V-Klasse Marco Polo is er als 220 d, 250 d en 300 d, met vermogens van 163 tot 237 pk en de keuze tussen achter- en vierwielaandrijving. De California biedt dus meer keuze, maar de krachtigere dieselmotoren van de Marco Polo zijn misschien wel interessanter. Ook de klassieke automaat van de Mercedes rijdt iets zachter dan de DSG-bak van de Volkswagen.

Advertentie
Advertentie

Ruimte: Marco Polo is voor meer personen, California is flexibeler

Zowel de Mercedes V-Klasse Marco Polo als de Volkswagen California T7 bieden tot 6 zitplaatsen en tot 4 slaapplaatsen, maar niet per se tegelijkertijd. Als je 6 zitplaatsen wil in de California, moet je namelijk kiezen voor de Beach, die beperkt is tot 2 slaapplaatsen (enkel het dakbed, dus). De V-Klasse Marco Polo houdt ook met 6 zetels nog 4 slaapplaatsen over.

De California slaat echter terug met een verwijderbare keuken en een over het algemeen meer modulair interieur. Qua formaat zitten beide campervans erg dicht bij elkaar: de Marco Polo is 5,14 m lang op een wielbasis van 3,20 m, terwijl de California 5,17 m lang is en een wielbasis van 3,12 m heeft.

Comfort: Marco Polo biedt meer gemak

Hoewel de Volkswagen California T7 beter is dan ooit, dankzij twee schuifdeuren en al het gebruiksgemak dat daarmee gepaard gaat (je kan nu bijvoorbeeld van de buitenkant aan het keukengedeelte), zijn er bepaalde zaken die de Mercedes V-Klasse Marco Polo nog steeds beter doet, ondanks zijn oudere basis. Zo kan je de Marco Polo uitrusten met luchtvering met automatische niveauregeling - een belangrijk detail voor een campervan, zeker als je meer ‘avontuurlijke’ slaapplaatsen opzoekt. Ook de materialen aan boord van de Mercedes geven een meer premium indruk. Maar die luxe heeft zijn prijs…

Advertentie
Advertentie

Prijs: California duidelijk goedkoper

Verschillende uitvoeringen zijn er niet van de Mercedes V-Klasse Marco Polo: je kiest enkel de motor, of je een AMG-pakket wil of niet, en allerlei losse opties. De Volkswagen California T7 heeft wel 4 verschillende uitvoeringen, van de vrij basic Beach tot de completere Ocean. Maar het maakt niet uit welke versie je kiest: de California is altijd veel goedkoper dan de Marco Polo! De prijzen van de VW beginnen namelijk bij 60.532,67 euro (inclusief btw), terwijl de goedkoopste Marco Polo maar liefst 88.118 euro kost! Zelfs de VW California Ocean blijft goedkoper: vanaf 80.428,49 euro. Een verschil dat enkel groter wordt wanneer je de optielijst aanspreekt…

Advertentie
Advertentie

Conclusie: ex aequo

Voor de meeste mensen zal de keuze tussen de Mercedes V-Klasse Marco Polo en de Volkswagen California T7 een kwestie van prijs zijn, en dan is de VW duidelijk in het voordeel, met een verschil van duizenden tot wel tienduizenden euro’s. Ook zijn modulariteit is met deze nieuwe generatie duidelijk verbeterd.

Maar wie het budget heeft voor de Marco Polo, geniet van iets meer luxe, een meer comfortabele rijervaring dankzij de krachtige dieselmotoren en de klassieke automaat, en vooral meer gemak bij het opzetten op de camping dankzij zijn (optionele) luchtering met niveauregeling. In ieder geval staan beide modellen opnieuw aan de top van hun segment!