Afgelopen zomer kondigde Mercedes-Benz aan te werken aan een elektrische conceptcar met een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer. Die auto zou zijn marathoncapaciteiten niet zozeer halen uit een overbemeten batterij, maar wel uit een zo laag mogelijk verbruik. Vandaag geeft het merk een tweede teaserfoto vrij met een fragment van het front van de auto. We zien een lage neus, geen buitenspiegels en iets wat lijkt op gesloten wielkasten, al is dat moeilijk af te leiden uit deze sombere prent.

Bij de onthulling van de afbeelding blijft Mercedes hameren op het recordrijbereik als gevolg van een laag verbruik: Mercedes-COO Markus Schäfer spreekt van “een verbruik van enkelvoudige cijfers in kWh/100 km bij een normaal snelwegtempo” (dus lager dan 10 kWh/100 km). Dat is een echte mussendorst, want de zuinigste EV’s op de markt geraken op de snelweg maar moeilijk onder de 15 kWh/100 km. Dat zou betekenen dat de batterij kleiner kan zijn dan 100 kWh – en dus nog kleiner dan die van de huidige EQS. De accu zou trouwens een nieuw soort cellen krijgen met een 20 procent grotere energiedichtheid. Meer informatie volgt op 3 januari: dan wordt de Vision EQXX onthuld, samen met alle technische informatie.