Het is voor niemand een geheim meer dat Mercedes aan het werken is aan een concurrent voor de BMW X3 en Land Rover Freelander. De toekomstige kleine SUV (4,52 m) van Mercedes neemt plaats onder de ML in het gamma en krijgt de naam GLK. Waar gaat die kleine SUV dan op lijken? Wel, hij krijgt de massieve lijn van de GL en een hoekig design. Wat de dynamiek betreft blijkt hij nog een beetje achter de BMW X3 aan te lopen.

 

Bij de ontwikkeling van een SUV doen de ingenieurs hun best om een auto op punt te stellen dat lenig en comfortabel is, en tegelijkertijd doeltreffend is bij het zware off-road werk. Mercedes heeft daar de geknipte oplossing voor gevonden. Ze maken gebruik van een demping dat niet langer lineair is, maar zich aanpast aan de omstandigheden. Op vlakke wegen, of bij langzaam off-road rijden is het systeem soepel ingesteld om aan de passagiers een optimaal comfort aan te bieden maar toch doeltreffend die landwegen door te komen. Zolang alles rustig verloopt verandert die instelling niet, zodra het er heviger aan toe gaat of bij een plots uitwijkmanoeuvre verstijven de schokdempers om een optimale stabiliteit te verlenen. Uiteraard wordt het vermogen over de vier wielen verdeeld met een verhouding van 45:55. Verder doet de GLK beroep op de traditionele elektronische bijstand.

 

Mercedes doet voor deze GLK beroep op de Bluetech technologie, een principe dat toelaat om minder te verbruiken en te vervuilen. De motor is een viercilinder dieselmotor van 2,2 liter en 170 pk, gekoppeld aan een 7G-Tronic automaat.

 

De GLK  lettercombinatie geeft het type van de auto weer: “G” staat voor zijn terreinwagen identiteit bij Mercedes, “L” voor luxe en K voor “kompaktheit”. De GLK wordt bij de dealer verwacht vanaf de herfst van dit jaar.