Mercedes wil niet langer concurreren met de volumemerken op de markt en trekt in de toekomst volop de kaart van de luxe. Dat heeft Mercedes-CEO Ola Källenius aangekondigd tijdens een ‘strategy update’ aan de Côte d’Azur. Het aanbod wordt daarbij hertekend in de toekomst, waarbij Mercedes focust op drie categorieën: ‘Top-End Luxury’, ‘Core Luxury’ en ‘Entry Luxury’.

Volumemodellen en exclusief speelgoed

75% van de investeringen moeten gaan naar het ‘Core Luxury’ en ‘Top-End Luxury’ segmenten, waar ook de hoogste marges liggen voor het merk. Het ‘Core’ aanbod, vandaag de C- en E-Klasse zal in de toekomst 4 modellen tellen, waaronder de nieuwe E-Klasse die volgend jaar komt, en een focus hebben op elektrische wagens. Die modellen moeten zorgen voor de volumeverkoop bij Mercedes.

Het merk uit Stuttgart verwacht dat de verkoop in zijn ‘Top-End Luxury’categorie tegen 2026 met 60% zal stijgen. Er komt dan ook een productoffensief van Maybach, AMG en de G-Klasse, met meer elektrische mogelijkheden en personalisering. Er komen beperkte edities en exclusieve auto’s die ontstaan uit samenwerkingen met anderen, naar het voorbeeld van de Virgil Abloh Maybach S-Klasse, waarvan er 150 gebouw worden. Daarnaast zal het merk met de ster ook een ‘Mythos’-aanbod uit de grond stampen, met exclusieve verzamelmodellen die verwijzen naar de mythische modellen uit het rijke Mercedes-verleden.

Geen plaats meer voor A-Klasse

Het ‘Entry Luxury’-segment wordt ingekrompen van 7 naar 4 modellen, waarbij de focus ligt op SUV’s en alternatieve koetswerkvormen, niet hatchbacks. Er is dus geen plaats meer voor de A-Klasse, die net als de B-Klasse verdwijnt. Beiden zullen wel nog hun bestaande productcyclus volgen, waarbij de huidige A-Klasse nog wordt gebouwd tot 2025 en de B-Klasse het moet uitzingen tot 2026.