Veel potentiële kopers van een elektrische auto overal ter wereld geven aan dat ze aarzelen omdat de laadinfrastructuur hen onvoldoende lijkt. De Duitse regering beslist daarom om actie te ondernemen: tegen 2030 moet het land minstens een miljoen laadpalen tellen. Vandaag zijn op het grondgebied 20.000 publieke laadpunten voor EV’s te vinden. Er is dus nog wat werk aan de winkel. Bondskanselier Merkel is bereid daarvoor overheidsgeld uit te trekken, maar eist tegelijk dat ook de autosector stevig bijdraagt. Die doet dat nu al in heel bescheiden mate via het Ionity-netwerk van snelladers, waar zowat de hele Duitse auto-industrie aandeelhouder van is, maar met een 400-tal geplande laadstations in heel Europa zijn de ambities van dat project voorlopig bescheiden. Deelstaat Nedersaksen neemt alvast het voortouw door zich ertoe te verbinden tegen 2021 minstens 100.000 openbare laadpunten uit te rollen. Dat is ook niet zo’n verrassing: de eerste minister van Nedersaksen, Stephan Weil, is lid van de Raad van Toezicht van Volkswagen, een groep die zwaar inzet op elektrificatie.