In de eerste drie maanden werden er in ons land al 6.206 motoren ingeschreven, bijna 400 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Febiac haalt de invoering van de Euro4-norm in 2017 aan, die zorgde voor meer inschrijvingen het jaar voordien. De strengere norm lijkt intussen verteerd: vooral in januari en februari 2018 werden er opnieuw meer motoren en scooters verkocht.

Mobiliteitsprobleem

Vooral in provincies die kampen met mobiliteitsproblemen is de gemotoriseerde tweewieler in trek. Motoren en scooters mogen in fileverkeer immers onder bepaalde voorwaarden tussen de rijstroken rijden. In Antwerpen steeg de motorverkoop bijvoorbeeld met 14,5 procent. Die provincie is ook goed voor het hoogste aantal nieuwe inschrijvingen (17,2 procent). Ook de inschrijvingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (+8,4 procent) liggen boven het nationale gemiddelde. Alleen in West-Vlaanderen (-1,6 procent), Waals-Brabant (-1,2 procent) en Luik (-1,7 procent) daalde het aantal inschrijvingen.

Rijbewijs B

Febiac pleit voor de motor of scooter als mobiliteitsoplossing. Die voertuigen nemen sterk aan belang toe in het woon-werkverkeer. Een gemotoriseerde tweewieler tot 125 cc mag ook met een rijbewijs B bestuurd worden. Die categorie vertegenwoordigt bijna een kwart van alle inschrijvingen.

BMW populairst

BMW blijft met 15 procent het meest populaire motormerk. Sterkte stijgers zijn Yamaha (nummer 2, +23,1 procent), Harley Davidson (nummer 5, +19,1 procent), KTM (nummer 6, +20,2 procent) en Suzuki (nummer 9, +47,2 procent).