Een bedenkelijke styling, een te kleine batterij en een eerder ‘artisanale’ afwerking… je moet geen genie zijn om te zien waarom de eerste generatie Mia flopte. Het basisidee was echter wel goed: een compacte (3,20 lang) en betaalbare stadswagen die ook duurzaam is. Het in München gevestigde Fox e-Mobility gaat daarom nu aan de slag met het concept, en lanceert volgend jaar de Mia 2.0.

Smart?

De basisvorm van de wagen blijft voor die nieuwe Mia wel behouden, inclusief de schuifdeuren voor makkelijke toegang in de stad, maar dankzij up-to-date details en een betere afwerking ziet het model er moderner uit. Vanuit sommige hoeken doet hij wat denken aan de Smart Forfour

Anders dan in een traditionele auto zit de bestuurder van de Mia echter in het midden, met plaats voor twee passagiers achterin. Er komt trouwens ook een éénzits bestelwagen.

Ook 4x4

De Mia 2.0 wordt gebouwd op een ‘skateboard’ waarin de aandrijving en de batterij verwerkt zit. Terwijl de 8kWh batterij in de originele Mia zorgde voor een belachelijk klein rijbereik, is de Mia 2.0 leverbaar met één of met twee batterijpakketten voor een rijbereik van respectievelijk ongeveer 225 of 450 km. De 40 kw (54 pk) sterke elektromotor op de achteras zal niet al te veel moeite hebben met het gewicht van minder dan een ton, maar er kan een extra 30 kW (41 pk) sterke motor voorzien worden die de voorwielen aandrijft, waardoor de Mia een 4x4 wordt. Prestatiegegevens zijn er nog niet.

Fox wil midden 2023 starten met de productie van de Mia 2.0, en hem aanbieden met een prijs vanaf 16.000 euro.