De eerste elektrische auto van Porsche, de Taycan, neemt een steeds belangrijkere positie in in de catalogus van het Duitse merk. Hij verslaat zelfs de legendarische 911 in de rangschikking van de best verkopende auto’s. Maar het populairste model van Porsche blijft, met een ruime voorsprong, de Macan SUV. De kip met de gouden eieren voor de autobouwer uit Zuffenhausen. 

Om een ‘zachte’ overgang naar elektrisch rijden te garanderen, heeft Porsche beslist om de mechaniek voor de Macan te ontdubbelen. De versie met verbrandingsmotor, die recent nog hertekend werd, blijft beschikbaar in de catalogus, naast een nieuwe elektrische versie die we nu konden betrappen. 

Net zoals het complementaire aanbod van de Panamera / Taycan, worden deze twee varianten van de Macan niet gebouwd op dezelfde technische basis. En ze krijgen ook een verschillende look. De Macan EV die dit jaar verwacht wordt, is gebaseerd op het elektrische (800 Volt) PPE platform dat samen met Audi ontwikkeld werd. Deze toekomstige Macan EV zal op technisch vlak een neef zijn van de toekomstige Audi Q6 e-tron.

Qua look onderscheidt deze Macan EV zich van zijn broer met verbrandingsmotor door zijn gevoelig kleinere lichtblokken, zijn gestrekte daklijn en zijn stevig herwerkte achtersteven.

In eerste instantie wordt deze Macan EV gelanceerd in de topversies met twee elektromotoren, zoals bij de Taycan als Turbo en Turbo S (met tot ongeveer 700 pk voor die laatste). Maar andere, minder elitaire aandrijvingen zullen waarschijnlijk snel volgen.