Op het autosalon van Guangzhou in China heeft Mitsubishi zijn eerste elektrische SUV Airtrek onthuld. Qua design bouwt die voort op de gekende stijltaal van het Japanse merk, met het kenmerkende “Dynamic Shield”-front. In profiel en langs achteren ziet de Airtrek eruit als de zoveelste compacte SUV, met dat verschil dat er uiteraard geen uitlaatpijp te zien is onder de achterbumper.


70 kWh, 520 kilometer

Veel technische details verklapt Mitsubishi niet. De Airtrek krijgt een batterij van 70 kWh die onder de vloer is geplaatst. Die moet goed zijn voor een rijbereik van 520 kilometer volgens de (bijzonder optimistische) Chinese homologatiecyclus CLTC. Er zit maar één elektromotor in, zodat van vierwielaandrijving geen sprake is, maar hoeveel vermogen die ontwikkelt is nog niet duidelijk.

Gezien de familieband met Nissan en Renault lijkt het heel waarschijnlijk dat de Airtrek is gebaseerd op het CMF-EV-platform van de Alliantie, al bevestigt Mitsubishi dat zelf niet. Sowieso komt het nieuwe model niet naar Europa: de Airtrek is ontwikkeld voor de Chinese markt en Mitsubishi heeft al enige tijd afscheid genomen van het Oude Continent.