Jean-Francois Christiaens

27 AUG 2021

Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

Hij heeft niet de traditionele look of naam van een Renault, omdat hij zich niet richt op de gebruikelijke klanten van het merk. Geïntrigeerd? We leggen het allemaal haarfijn uit.

20210827151155mob1.jpg

Mobilize?

Mobilize is een nieuw merk van de groep-Renault, gericht op mobiliteit en alle aanverwante diensten. De Limo is het eerste model en werd ontwikkeld in samenwerking met het Chinese Jiangling Motors Group Co Ltd. Hij komt in de tweede helft van 2022 op de markt en zal enkel tegen forfaitaire bedragen kunnen worden gehuurd. Hij is bedoeld voor professionele en particulieren taxidiensten. Die markt zou enorm gaan groeien: van 28 miljard euro vandaag in Europa naar 50 miljard tegen 2030.

20210827151155mob2.jpg

Waarom met forfaitbedragen?

De auto is niet bedoeld voor particulieren maar voor bestuurders van professionele en particuliere taxi’s of andere vervoersdiensten zoals medische voertuigen. Het forfait dekt diverse aspecten (betaling, organisatie, opladen, connectiviteit, dispatching en zelfs verzekering en onderhoud), die uiteraard op maat kunnen worden geregeld. De bedoeling is om een all-in pakket te kunnen bieden.

20210827151156mob4.jpg

En de auto zelf?

Het is een drievolumeberline van 4,67 meter, wat een beetje ongebruikelijk is in deze SUV-tijd. Omdat hij vooral bedoeld is voor taxidiensten is bijzonder veel werk gemaakt van de geluiddemping. Toch is de koffer niet overdreven groot: 411 liter. Maar de forse wielbasis van 2,75 wielbasis zou wel in moeten staan voor veel beenruimte op de achterbank.

20210827151157mob5.jpg

Elektromotor?

Uiteraard moet de auto overweg kunnen met allerlei soorten lage-emissiezones. Onder de motorkap ligt daarom een elektrische aandrijflijn van 150 pk en 220 Nm. Die moet volstaan om in minder dan 10 seconden naar de 100 km/u op te trekken. De topsnelheid is op 140 km/u begrensd. De bestuurder kan drie rijmodi kiezen voor de auto (eco, normaal en sport) en ook de intensiteit van de regenererende remmen instellen.

20210827151157mob3.jpg

Batterij en technologische uitrusting

De batterij van 60 kWh belooft een rijbereik van zo’n 450 kilometer. Opladen is kinderspel, want Mobilizy belooft dat hij compatibel is met alle soorten laders, waaronder de meest courante AC- en DC-standaarden, wallboxen en zelfs huishoudstopcontacten. Met snelladen kan je 250 kilometer rijbereik recupereren in 40 minuten.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie