20210827122432activa1.jpg

De Citroën Xantia was een echt keerpunt voor het merk: met deze auto introduceerde Citroën een fris en goed uitgerust product met een heel breed motorenpalet. Hij was bovendien als break verkrijgbaar. Er kwam zelfs een variant voor sportieve bestuurders: de Activa werd in 1995 gelanceerd en verraste alle testers door zijn wegligging. Zijn geheim? Het “SC-CAR”, de afkorting van “Système Citroën de Contrôle Actif du Roulis” (Citroën actieve rolcontrole). In de praktijk elimineerde zijn hydraulische ophanging nagenoeg alle rolneigingen en ging hij sneller door de bocht dan de beste sportwagens van zijn tijd.

20210827122433activa2.jpg

Iedereen wil nu de V6

Om het beste te halen uit dit hallucinante potentieel bood Citroën enkel het beste wat zijn motorengamma kon bieden: op benzine (er was ook een dieselversie met 110 pk) kreeg de klant de keuze tussen een 2.0-viercilinder of een V6 van 3,0 liter, met vermogens die afhankelijk van het modeljaar van 135 tot 194 pk gingen. Uiteraard is vandaag de V6 de meest gegeerde versie. Je zal echter geduld moeten koesteren, want met minder dan 3.000 gebouwde exemplaren is deze variant zeldzaam…

20210827122433activa3.jpg

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De 2.0-turbobenzine van 150 pk is een mooi alternatief.
  • Het hydraulische gedeelte vergt specifiek en stipt onderhoud.
  • Reken op bijna 10.000 euro voor een mooie Activa V6.
  • De auto heeft de reputatie om veel banden te verslinden. Dat is belangrijk, want deze banden zijn zeldzaam en dus duur…
  • In het algemeen zit de Xantia opmerkelijk goed in elkaar.