Naast de afvlakking van de sensaties door het gebrek aan motorgeluid, is het hogere gewicht van elektrische wagens de grootste doorn in het oog van liefhebbers van ‘echte’ sportwagens. In afwachting van nieuwe batterijen die het mogelijk maken om het gewicht te drukken, hebben de grote merken dan maar gekozen voor pk-zwangere mastodonten van meer dan 2 ton. Dat is echter geen optie voor de Britse ambachtsmerken die van analoge sensaties net hun handelsmerk hebben gemaakt. Na de Caterham Project V is het nu aan Morgan om te laten zien dat een EV wel degelijk licht kan zijn.
Een stuk gladder
Toegegeven, het is nu ook niet zo moeilijk om een auto licht te houden als de basis min of meer bestaat uit een badkuip met drie wielen. Inderdaad, Morgan heeft de Super 3 als basis gekozen voor zijn experimentele EV, die als XP-1 door het leven gaat. Maar het Britse merk is verder gegaan dan alleen een elektromotor en batterij te monteren. Het volledige koetswerk is fijngeslepen, waarbij er vooral winst werd behaald door de wielen en onderzijde gladder te maken. Het resultaat: een Cd-waarde van 0,42, wat betekent dat de XP-1 een derde minder luchtweerstand ervaart dan de standaard Super 3.
Eerste eigen motor ooit
En hoewel dit niet de eerste keer is dat Morgan experimenteert met elektriciteit, er was ook al de EV3 op basis van de 3 Wheeler in 2016, is dit wel de eerste keer dat het gebruik maakt van een eigen aandrijflijn. Zelfs de eerste keer ooit, want de grotere modellen teren op BMW-motoren en de Super 3 heeft een driecilinder van Ford onder de kap zitten. Het is een 100 kW (136 pk) sterke unit die in de middentunnel zit geplaatst, met een kleine transmissie aan zijn uiteinde die via een ketting het achterwiel aandrijft. De batterij is 33 kWh groot en zou een kleine 250 km rijbereik moeten opleveren. Maar het beste nieuws is dat de XP-1 slechts 60 kilo meer weegt dan de Super 3, wat betekent dat hij minder dan 700 kilo op de weegschaal legt!
Geen productieplannen
Andere interessante details: aan boord is er nu een volwaardig infotainmentsysteem, dat nodig was om alle nieuwe voertuiggegevens te tonen. De XP-1 kan ook bidirectioneel laden, wat betekent dat hij als stroombron gebruikt kan worden voor externe apparaten. En om een beetje auditief genot te hebben aan boord, hoewel geruisloos cruisen ons ook wel leuk lijkt in zo’n open autootje, is er een experimenteel audiosysteem van Sennheiser aanwezig dat het hele chassis als klankkast gebruikt voor je muziek. Het slechte nieuws? Productieplannen zijn er voorlopig nog niet, pas als de vraag voldoende hoog is overweegt Morgan de elektrische Super 3 in productie te nemen. Een troost is dat de prijs niet veel hoger zou moeten uitvallen dan zijn tegenhanger op benzine, die om en bij de 70.000-75.000 euro kost in België.