Nadat het een Morgan bouwde voor offroad-gebruik, de Plus Four CX-T, concentreert de kleine Britse autobouwer zich op het circuit met de Plus 8 GTR. Rechtstreeks geïnspireerd door de racewagens van de jaren ‘90, is deze nieuwe versie de krachtigste Morgan die ooit uit de werkplaats van het merk in het Britse Worcestershire rolde. 

Op basis van bestaande chassis

Ja hoor, hij is nieuw, een aantal elementen toch. 9 exemplaren worden er gebouwd, stuk voor stuk op basis van bestaande chassis van de Plus 8, waarvan de meest recente exemplaren dateren uit 2018. Deze radicale versie krijgt deuren, velgen, wielkasten, een splitter vooraan en diffuser achteraan, hardtop, radiatorrooster en zelfs carbon racekuipjes die specifiek voor dit model voorzien zijn. 

De krachtigste V8

Onder de motorkap zit de atmosferische V8 van BMW-origine uit de Plus 8, maar hier wordt hij opgedreven tot 375 pk dankzij een nieuwe motorafstelling en een unieke uitlaat. De prestaties van de bolide zijn nog niet gekend. Wetende dat de laatste ‘klassieke’ Plus 8-modellen ongeveer een ton wogen, twijfelen we er niet aan dat deze GTR-versie snel zal gaan en zeer leuk speelgoed wordt!

Unieke, met de hand gebouwde exemplaren 

Morgan geeft ook geen details over de prijs. Het merk bevestigt wel dat elk exemplaar volledig gepersonaliseerd kan worden door de klant. Ze zullen ook allemaal met de hand gebouwd worden, met respect voor de “traditionele fabricagetechnieken van het huis”. Dat alles om te zeggen dat de 9 Plus 8 GTR’s duur worden, heel duur...


?