Volgens een studie over de Belgische tweedehandswagenmarkt was de prijs van tweedehandsauto’s in ons land waarschijnlijk nog nooit zo hoog. Een tweedehandswagen werd in de maand november immers verkocht voor gemiddeld € 22.104, een stijging met 22% op jaarbasis! Die stijging tekent zich zowel af voor de recente tweedehandswagens die jonger zijn dan 3 jaar, als voor oudere voertuigen van tussen de vijf en zes jaar. Voor die laatste categorie gaat het zelfs om een gemiddelde stijging van 27,6% naar € 16.383. 

De markt van de nieuwe auto’s gaat erop achteruit

Traxio, de federatie van de mobiliteitssector, benadrukt nog maar eens dat de tweedehandsmarkt twee keer zo groot was als die van de nieuwe auto’s. Zo werden er in november 52.924 tweedehandsvoertuigen ingeschreven in België, of 6,4% meer dan in dezelfde maand van 2020. In dezelfde periode ging de markt van de nieuwe auto’s er met meer dan 17% op achteruit in vergelijking met een jaar geleden, om te stranden op 24.457 nieuwe inschrijvingen. 

"Het tekort aan halfgeleiders blijft de markt van de nieuwe auto's parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt staat meer onder druk," zegt een woordvoerder van Traxio. "Als er minder nieuwe auto's op de markt komen, komen er ook minder voertuigen op de tweedehandsmarkt terecht. En het is niet alleen het lange wachten op een nieuwe auto dat een rol speelt, maar ook de prijsverhogingen en de onzekerheid over het model van de toekomst. Wanneer Vlaanderen voorstelt om vanaf 2029 alleen nog elektrische voertuigen nieuwe in te schrijven, schept dat verwarring. Consumenten vragen zich af of het de moeite waard is om nu van voertuig te veranderen en welk type te kiezen.”


?