Traxio vertegenwoordigt zo’n 10.000 werkgevers die actief zijn in de Belgische mobiliteitssector. En het minste wat je kan zeggen is dat de federatie niet blij is met het voorstel rond de hervorming van de autofiscaliteit van Waalse minister van mobiliteit Philippe Henry (Ecolo). Volgens Traxio "beoogt dit belastinghervormingsvoorstel niet op een positieve manier de noodzakelijke transitie naar de vergroening van het wagenpark, maar is het vooral bedoeld om de Waalse particuliere automobilist te straffen." Een straffe uitspraak! De federatie legt uit dat "de nieuwe formule die wordt voorgesteld voor de berekening van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting niet enkel uiterst ingewikkeld is, maar ook radicaal gericht is tegen de meest geliefde auto's op internationaal niveau. Dit project stelt het recht op betaalbare mobiliteit voor iedereen ter discussie, vergroot de onzekerheid op de automarkt nog meer en bedreigt bovendien het voortbestaan van de hele autoverkoopsector in Wallonië."

Dood aan de SUV!

Traxio hekelt ook het hervormingsproject dat er duidelijk op gericht is om "de SUV te doden", met een systeem dat geen rekening houdt met de Euronorm van het voertuig, maar in plaats daarvan gebaseerd is op de maximaal toegestane massa, het maximumgewicht in beladen toestand dat voor het voertuig goedgekeurd is. "Dit doet veronderstellen dat in de toekomst ook elektrische voertuigen door deze formule getroffen zullen worden, gezien het extra gewicht van de zware batterijen," zegt de federatie.

Trekt de Waalse chauffeur aan het kortste eind?

De Waalse chauffeur betaalt gemiddeld twee keer zoveel BIV als de Vlaamse chauffeur, terwijl in Wallonië ongeveer half zoveel auto's worden verkocht als in Vlaanderen voor dezelfde opbrengst. "Maar in zijn nieuwe berekening laat de groene minister de oude verkeersbelasting volledig buiten beschouwing en behoudt hij alleen de BIV. De nieuwe jaarlijkse verkeersbelasting wordt gelijkgesteld aan een derde van de BIV + € 50! Het voorstel vertrekt dus van een bijzonder dure basis en eindigt, in sommige gevallen, met astronomische bedragen," merkt de Federatie op.

Zo zullen volgens de berekeningen van Traxio de BIV en de verkeersbelasting van een middenklasse SUV van de nieuwste generatie respectievelijk stijgen van eenmalig € 2.478 en € 513/jaar naar eenmalig € 4.096 en € 1.419/jaar! Traxio betreurt deze aanpak, die naar haar mening "noch constructief, noch ecologisch" is. Het voorspelt ook dat veel particulieren hun voertuig zullen aanschaffen via een (private) leasing, waarvan de belastingberekening anders is en waarvan de opbrengst naar het gewest gaat waar de leasingmaatschappij haar hoofdzetel heeft, en dat is in meer dan 90% van de gevallen in Vlaanderen of Brussel!


?