Er viel veel te zien op het salon van Milaan, waaronder enkele kleppers bij BMW.

Op de nineT zullen we niet teveel terugkomen. Dit model stond tussen tal van andere nieuwigheden, maar had wel recht op een eigen deel van de stand van BMW, waar hij stond te pronken naast het Concept Ninety van Roland Sands. De nineT mag er dan wel beeldig uitzien, maar dat hij de verkoopcijfers van de nieuwe R1200RT zal halen is een ander paar mouwen.

De ultieme GT?

Deze referentie in de GT wereld volgt de 1200GS op de voet, zoals de vorige generatie trouwens. Gedaan met de olie en luchtgekoelde flat, die maakt plaats voor de water en luchtgekoelde versie dat we voor het eerst op de GS zagen. Hij ondergaat verder dezelfde evoluties als de Adventure, zoals een zwaardere krukas en alternator.  

De toekomstige eigenaar van deze machine zal beroep kunnen doen op tal van gesofistikeerde systemen. Onder die systemen vinden we een anti-slipsysteem terug en twee motorinstellingen (droog en nat wegdek). Daarnaast zijn er nog enkele andere systemen beschikbaar in optie zoals een sportievere « pro » instelling, een shifter dat toelaat te schakelen zonder aan de koppeling of gashendel te komen, een semi-actieve ESA ophanging en LED verlichting.

Familietrekjes

BMW heeft voor nog meer veiligheid gezorgd, met de K1600 als inspiratiebron, en hij is tegelijk ook toegankelijker geworden met een zadel en voetsteunen dat 2 cm lager staan. In de cockpit merken we een een 5,7 inch TFT scherm op dat de kilometer en toerenteller komt aanvullen. 

Een andere absolute bestseller, de GS1200 Adventure, ziet er nog indrukwekkender uit dan de vorige generatie, een generatie dat ook al meer dan grondig uitgerust was …

Beestig …

BMW laat geen enkele opportuniteit onaangetast voorbijgaan, en dit jaar is de beestige S1000R daar het voorbeeld van. Geen grote verrassingen echter, want zo goed als iedereen had deze S1000RR al verwacht. Ze doen hiervoor beroep op een welbekend, maar doeltreffend recept. Het maximaal vermogen van de motor is nu al beschikbaar vanaf 2.000 tr/min, en de nadruk werd vooral op het koppel gelegd.

Anti-slipsysteem, Race-ABS en twee motorinstellingen krijgt u er standaard bij, voor andere hulpsystemen van BMW zal u een aardig duitje moeten bijpassen! 

Elektrisch

Aan de andere kan van het BMW gamma vinden we de elektrische scooter van het merk terug, de C Evolution. Hier is de uitdaging van BMW niet van de kleinste. Het gaat hier dan ook om een maxi-scooter, met afmetingen van de C600 en 650, waar ze een « realistische » autonomie van 100 km met de elektrische motor mee willen bereiken. Dat zou hem volgens BMW pas echt polyvalent maken. Deze scooter geniet uiteraard van de ervaringen en ontwikkelingen van de I3 en I8.

Heiner Faust, Vice President Sales &Marketing van BMW Motorrad, is dan ook heel fier op dit model en laat verstaan dat er nog andere exclusieve modellen zitten aan te komen. Dat we daar een soort directe afstammeling van de eerste GS bij mogen verwachten is wel uitgesloten. Daar was hij heel duidelijk over.

Is dit dan een manier om het falen van de nochtans geslaagde R1200C te doen vergeten? Daar kregen we geen commentaar op. En als we de vraag stellen als het wel verantwoord is om een beest als de S1000RR op het publiek los te laten, dan rekent hij op de verantwoordelijkheid van de eigenaars van zo’n machine: BMW stelt deze machines ter beschikking van zijn klanten, aan hun om die op een verantwoorde en intelligente manier te gebruiken. Wat niet helemaal onlogisch is …