Land Rover rust niet op zijn lauweren en brengt voor modeljaar 2014 enkele evoluties. Zo keken we met ongeduld uit naar een nieuwe versnellingsbak, die de slechte prestaties van de vorige automaat moet doen vergeten. Het wachten was de moeite waard, want de Evoque wordt uitgerust met een gloednieuwe ZF-9HP-automaat, met negen versnellingen zoals je kunt afleiden uit de naam.
Daar stoppen de aanpassingen niet, want de hele transmissie werd herzien. Hoewel hij ook met voorwielaandrijving beschikbaar is, wordt de Evoque vooral verkocht met vier aangedreven wielen in tegenstelling tot de meeste concurrenten.
Vierwielaandrijving op verzoek
Om niet te zwaar te wegen op het rendement en het verbruik (en dus de heilige CO2-cijfers), heeft Land Rover de optionele vierwielaandrijving Active Driveline helemaal herdacht. Voor het eerst drijft deze ‘vierwielaandrijving op verzoek’ de vier wielen aan bij vertrek om over te schakelen op voorwielaandrijving bij constante snelheden vanaf 25 km/u.
Het systeem waakt voortdurend over de rijomstandigheden en schakelt indien nodig over op vierwielaandrijving in minder dan 300 milliseconden. De Active Driveline wordt aangevuld met een Active Torque Biasing-functie die het koppel verdeelt tussen de achterwielen met een elektronisch differentieel, dat de facto de grip en stabiliteit verbetert.
Beperkt verbruik
Door deze aanpassingen daalt het verbruik tot 11 procent en de CO2-uitstoot met circa 10 procent. In deze moeilijke tijden is dat altijd mooi meegenomen.
De functie Torque Vectoring by Braking herverdeelt het koppel tussen de vier wielen om eventueel onderstuur te compenseren, een functie die zowel met de Active Driveline als met de standaard integrale transmissie van de Evoque mogelijk is.
Nog wat dit onderwerp betreft, verschijnen dit jaar nieuwe rijhulpsystemen zoals de Park Exit (om automatisch een parallelle parkeerplaats te verlaten) en de Perpendicular Park (om de auto centraal in de parkeerplaats te rijden). Ook mogelijk: een adaptieve snelheidsregelaar aangevuld met een fileassistent (Queue Assist) en intelligente noodremhulp.
Rijhulp
Om veilig door het verkeer te rijden, zijn er ook nog de rijstrookassistent, de verkeersbordenherkenning en de Wade Sensing, sensoren om de diepte van water te meten bij het doorwaden.
Voor de volledigheid vermelden we ook nog enkele cosmetische retouches hier en daar, zoals de nieuwe velgen, logo’s of kleurenopties in het interieur.
De motoren veranderen niet en variëren van de eD4 met 150 pk tot de SD4 met 190 pk voor de diesels, aangevuld met maar één benzineblok, de Si4 met 240 pk.
Sensaties
We konden al een tiental kilometer rijden met de Evoque 2.2 SD4 Automaat, zodat we konden proeven van een automaat die veel sneller reageert dan vroeger. De schakelbewegingen zijn bijna onmerkbaar en je kunt zelf met de paletten spelen. Dat verandert de Evoque niet in een kanonskogel maar hij twijfelt niet meer tussen twee versnellingen zoals vroeger.
Het werkingscomfort is vorstelijk, al zijn we nog altijd terughoudend in verband met de zetels: hun profiel bevalt ons niet. Niet compatibel met onze rug, maar dat is uiteraard een zeer persoonlijk gevoel.
We konden de Evoque en de Wade Sensing testen in het terrein. De Hill Descent Control bleek heel doeltreffend: de jongens van Land Rover lieten ons zelfs van een erg steile skischans rijden. Doeltreffend en gegarandeerd sensationeel.