In 1948 besliste het bedrijf D’Ieteren, dat op dat moment Studebakers assembleerde in zijn fabriek in Elsene, om een nieuwe site op te richten in het lagere deel van Vorst om de productie op te voeren. Maar vanaf 1954 liepen vooral VW Kevers van de montageband aan een tempo van 75 auto’s per dag. Aan het einde van de jaren ’70 nam Volkswagen de fabriek over, dat ze moderniseerde en er de Passat begon te bouwen naast de Kever.
Sindsdien is al veel water onder de brug gestroomd en zijn er vijf generaties van de Golf gebouwd, gevolgd door de Seats Leon en Toledo in de jaren ’90 en de Volkswagen Lupo, Polo en Audi A2. In 2007 besliste Audi om de fabriek over te nemen, die sindsdien dus Audi Brussels heet. In 2010 tot slot werd Vorst de productieplek van de Audi A1 en S1.
Elektrisch tijdperk
Toen de productie van de A1 naar Catalonië verhuisde installeerde het merk met de vier ringen in 2018 de productielijn van de e-tron in Vorst. Deze dikke elektrische SUV ondergaat in 2023 een facelift en wordt in 2026 op pensioen gestuurd.
Op basis van bronnen dicht bij de constructeur meldt het Duitse magazine Automobilwoche dat hij wordt opgevolgd door de Q8 e-tron. De beslissing zou deze herfst definitief worden bekrachtigd.
In maart van dit jaar nog bevestigde Peter Kössler, directeur productie en logistiek bij Audi, dat Vorst een nieuw model zou krijgen. Hij zei daarbij dat de Brusselse fabriek belangrijk is voor het merk en dat zij “een essentieel onderdeel vormt van het productienetwerk van Audi”.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: