Yeelen Möller

31 JAN 2025

Test: Nissan Ariya Nismo, meer dan een sportpakket?

De Nissan Ariya is een beetje in de vergetelheid geraakt. Daar hoopt deze sportieve Nismo-versie verandering in te brengen. Maar is het meer dan badgetuning?

{"fr":"Nissan Ariya électrique roulant sur une route de montagne sinueuse, paysage pittoresque en arrière-plan.","nl":"Elektrische Nissan Ariya rijdt op kronkelige bergweg met schilderachtige achtergrond."}
{"fr":"Renault Mégane E-Tech rouler sur un pont pittoresque au-dessus d'un lac paisible.","nl":"Renault Mégane E-Tech rijdt over een schilderachtige brug boven een rustig meer."}

"De Nissan Ariya Nismo maakt een zeer mooie spreidstand tussen comfort en sportiviteit, maar zijn prijs kan klanten afschrikken."

De elektrische SUV Nissan Ariya is nog maar het vierde Europese model van de Japanse constructeur dat recht heeft op de legendarische Nismo-badge (Nissan Motorsports), na de 370Z, GT-R en de… Juke. Het is het nieuwe topmodel in het gamma en vervangt de krachtigste Ariya e-4orce Evolve+, die bijna dezelfde prestaties haalde, maar dan zonder sportief uiterlijk. Moeten we hier van een sportpakket spreken, of toch van een échte sportwagen?

Advertentie
Advertentie

Design

Zijn look heeft de Nissan Ariya Nismo in ieder geval mee. De gladde vorm van de elektrische SUV is wat gespierder gemaakt dankzij specifieke bumpers, spoilers en velgen. Vooraan vallen vooral de bredere luchtgeleiders en de spoilerlip onder de neus op, die niet enkel sportiever ogen, maar daadwerkelijk voor minder luchtweerstand zorgen. Zijdelings krijg je de unieke 20-inch velgen te zien, gemaakt door Enkei en omwikkeld met Michelin Pilot Sport EV-banden voor extra grip en tractie. Achteraan krijgt de Ariya Nismo een dubbele spoiler, die volgens Nissan rechtstreeks zijn afgeleid van de GT3-racewagens van het merk, een dubbele diffusor en een centraal mistlicht, dat op zijn beurt verwijst naar de Formule E.

Alles samengeteld moet deze bodykit voor 40% extra downforce zorgen, maar specifieke cijfers krijgen we niet. 40% meer dan 0 is nog steeds 0… Door de specifieke bumpers is de Ariya Nismo trouwens iets langer geworden: 4.650 mm (+ 65 mm), met een breedte van 1.850 mm, een hoogte van 1.650 mm en een wielbasis van 2.775 mm.

Overal rode accenten op de Ariya Nismo

Naast zijn sportplunje kan je de Nissan Ariya Nismo ook herkennen aan zijn specifieke kleurenpalet. Er zijn vier kleuren beschikbaar: twee soorten grijs (waaronder het specifieke Stealth Grey vanop de foto’s), zwart en wit. Allemaal worden ze onderlijnd door een rood accentje dat over de hele onderzijde van het koetswerk loopt. De spreekwoordelijke kers op de taart!

De rode accenten komen ook terug in het interieur. Te beginnen met de rode startknop van geanodiseerd aluminium, maar er is ook een rood lijntje dat zich uitstrekt over de hele breedte van het dashboard. De zetels zijn dezelfde als die in de ‘gewone’ Nissan Ariya, maar de Nismo-versie krijgt wel microvezel op het zitvlak om je lichaam beter vast te houden in de bochten. Een stofje dat ook op de deurpanelen en het dashboard terug te vinden is. Rode stiksels en een 12-uursmarkering in dezelfde kleur op het stuur maken het sportieve sfeertje af.

Beleving

Twee schermen, maar (nog) geen Android

Het interieur van de Nissan Ariya Nismo is verder zo goed als gelijk gebleven. Het digitale instrumentarium van 12,3 inch start wel op met een specifiek Nismo-grafiekje en krijgt eveneens een rood accent, maar de werking is identiek. Het tellerscherm laat zich uitgebreid instellen en je bedient er ook de rijhulpsystemen mee, die je naar voorkeur kan configureren, waardoor je in één keer alle (on)gewenste hulpjes kan in- of uitschakelen.

Het centrale scherm meet eveneens 12,3 inch in diameter en oogt intussen al een beetje verouderd - de Ariya is dan ook al sinds 2022 op de markt en moest eigenlijk al in 2021 uitkomen. Sindsdien zijn er nog geen grote updates geweest, en dus kijk je naar iets minder scherpe graphics en ontbreekt draadloze Android Auto (Apple-gebruikers kunnen wel zonder kabel verbinding maken). Een gemiste kans om het nieuwe NissanConnect-systeem te integreren op basis van Android, zoals in de facelift van de Qashqai, met de mogelijkheid om te navigeren via Google Maps en externe apps te downloaden. Je smartphone draadloos opladen kan wel, en er zijn 4 USB-poorten (waarvan 2 USB C-poorten) aanwezig om je toestellen op te laden.

Ruim interieur met hoge vloer

Ook qua binnenruimte blijft het krek eender aan boord van de Nissan Ariya Nismo: zowel voor- als achteraan geniet je van heel wat beenruimte en kunnen zelfs lange volwassenen probleemloos achter elkaar zitten. De vloer is wel nogal hoog, waardoor je zelfs vooraan met opgetrokken knieën moet zitten - niet ideaal voor lange afstanden. De hoofdruimte is ook niet enorm, maar wel voldoende. In de koffer past er 415 liter (de voorwielaangedreven Ariya kan 466 liter slikken), met een niet erg hoge laadruimte, maar er is wel nog plek in de dubbele bodem voor de laadkabels. Een frunk is er niet.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Twee motoren en 435 pk

Qua techniek is de Nismo-versie van de Nissan Ariya misschien minder spannend dan je denkt. Hij baseert zich namelijk op de krachtigste Ariya e-4orce Evolve+, die met zijn 394 pk al geen stakker was. Deze versie is echter uit het gamma verdwenen en wordt nu rechtstreeks vervangen door de Nismo, die bovenaan de Ariya-hiërarchie komt te staan. De rest van het gamma bestaat uit de instapversie met een kleinere batterij (63 kWh) en voorwielaandrijving, een voorwielaandrijver met de grotere batterij van 87 kWh voor een maximale range van 533 km, en de Ariya e-4orce met 306 pk.

De Ariya Nismo heeft twee elektromotoren (één op elke as) met elk een vermogen van 160 kW (218 pk), goed voor een totaal van 320 kW (435 pk). Daarmee sprint hij van 0 tot 100 km/u in precies 5 seconden en kan hij blijven doorgaan tot een top van 200 km/u. Ondanks de vergelijkbare techniek en dezelfde batterij als de reguliere Ariya e-4orce, is de autonomie van de Ariya Nismo wel met zo’n 100 km gekrompen: 417 km, tegenover een dikke 500 km voor de Ariya e-4orce.

Specifiek onderstel en speciale afstelling

De reden? Dat beetje extra downforce zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben, maar het grootste verschil zit hem in de Michelin Pilot Sport EV-banden, die gemaakt zijn voor een optimale grip en tractie, maar ook meer rolweerstand en dus minder efficiëntie bieden. Om het rijgedrag van de Ariya Nismo nog wat sportiever te maken, hebben de Japanse ingenieurs de elektrische SUV voorzien van specifieke veren, dempers en stabilisatorstangen.

De rijervaring wordt dan weer gekleurd door een unieke afstelling van het rempedaal, de stuurbekrachtiging, de gasrespons en zelfs de krachtverdeling tussen de voor- en achteras, waarbij er tot 60 procent van het koppel naar de achterwielen kan gestuurd worden om de Ariya dynamischer te maken op bochtige wegen. Een specifieke Nismo-rijmodus zorgt voor de snelste reacties en laat ook een beetje “motorgeluid” horen in het interieur, maar dat gaat al snel vervelen.

GT, geen sportwagen

Vergis je echter niet: de Ariya Nismo wil geen volbloed elektrische sportwagen zijn zoals de Hyundai Ioniq 5N, maar eerder een GT. Nissan noemt dan ook modellen als de Volkswagen ID.4/ID.5 GTX en Kia EV6 GT-Line (dus niet de supersnelle EV6 GT) als referentie. De nadruk ligt dus nog steeds op comfort, met de mogelijkheid om het tempo op te voeren als je daar zin in hebt en als er zich een kronkelig binnenweggetje zich voor je uitstrekt.

Een taak waarin de Nissan Ariya Nismo uitblinkt. Hij laat zich net zo gemakkelijk besturen aan een rustig tempo op de drukke boulevards van Nice, waar we de Japanse SUV konden testen, als op de bochtige bergwegen wat verderop. De gripgrenzen van de Michelins liggen bijzonder hoog, waardoor je een feilloze tractie hebt uit elke bocht. Ons voornaamste puntje van kritiek is dat de besturing van de Ariya Nismo nogal licht is: dat mocht gerust iets directer en zwaarder als je de Nismo-stand inschakelt. Maar voor een flinke gezinswagen van 2,2 ton blijft de Ariya Nismo bijzonder stabiel, zelfs als je de grenzen opzoekt. De keerzijde is dat je hart er ook nooit erg snel van zal slaan.

Nissan Ariya Nismo: verbruik, autonomie en opladen

Wat het verbruik en de autonomie betreft: ondanks zijn flink lagere WLTP-cijfer is het verschil in de praktijk tussen de ‘gewone’ Ariya en de Nismo-versie niet zo groot. Aan een (zeer) vlot tempo in de heuvels bij frisse temperaturen (ongeveer 10°C), inclusief enkele stukken Franse snelweg aan 130 km/u, schommelde ons gemiddelde tussen 22 en 25 kWh/100 km. Een realistisch rijbereik van 350 tot 400 km is dus haalbaar. Opladen kan trouwens tot 130 kW aan een DC-snellader (20-80% in 30 minuten), waarbij de laadcurve vrij stabiel blijft, of standaard aan 22 kW bij een AC-laadpaal. Een feature die ontbreekt bij de meeste concurrenten, die beperkt blijven tot 11 kW.

Prijs

Hoeveel kost de Nissan Ariya Nismo in België in 2025?

Voor de veelzijdigheid van de Nissan Ariya Nismo moet er echter worden betaald. De Belgische prijs bedraagt 65.900 euro, waarvoor je wel… alles standaard krijgt. Opties zijn er niet, klanten moeten enkel kiezen welke kleur ze willen. Daarmee is de Nissan duurder dan de Volkswagen ID.4 GTX (vanaf 57.990 euro) en ongeveer even duur als de Kia EV6 GT Line (vanaf 66.390 euro), maar de Ariya Nismo biedt wel veel meer vermogen en beide rivalen hebben nog betalende opties die de prijs verder opdrijft.

Verdict

Ondanks wat zijn naam doet vermoeden, is de Nissan Ariya Nismo geen hardcore sportwagen. Het is eerder een GT, die zowel comfortabel kan cruisen op de snelweg of in de stad, als over een bochtig binnenweggetje kan razen zonder zijn bestuurder te doen baden in het angstzweet. Het gespierde uiterlijk vinden we ook geslaagd. Maar of het voldoende is om de Ariya weer gewild te maken bij het publiek? Daar hebben we onze twijfels over… Zeker omdat de prijs hoger is dan wat de meeste klanten zullen verwachten van een Nissan, compleet uitgerust of niet.

Advertentie
Advertentie