De elektrische SUV Nissan Ariya is nog maar het vierde Europese model van de Japanse constructeur dat recht heeft op de legendarische Nismo-badge (Nissan Motorsports), na de 370Z, GT-R en de… Juke. Het is het nieuwe topmodel in het gamma en vervangt de krachtigste Ariya e-4orce Evolve+, die bijna dezelfde prestaties haalde, maar dan zonder sportief uiterlijk. Moeten we hier van een sportpakket spreken, of toch van een échte sportwagen?
Design Nissan Ariya
Zijn look heeft de Nissan Ariya Nismo in ieder geval mee. De gladde vorm van de elektrische SUV is wat gespierder gemaakt dankzij specifieke bumpers, spoilers en velgen. Vooraan vallen vooral de bredere luchtgeleiders en de spoilerlip onder de neus op, die niet enkel sportiever ogen, maar daadwerkelijk voor minder luchtweerstand zorgen. Zijdelings krijg je de unieke 20-inch velgen te zien, gemaakt door Enkei en omwikkeld met Michelin Pilot Sport EV-banden voor extra grip en tractie. Achteraan krijgt de Ariya Nismo een dubbele spoiler, die volgens Nissan rechtstreeks zijn afgeleid van de GT3-racewagens van het merk, een dubbele diffusor en een centraal mistlicht, dat op zijn beurt verwijst naar de Formule E.
Alles samengeteld moet deze bodykit voor 40% extra downforce zorgen, maar specifieke cijfers krijgen we niet. 40% meer dan 0 is nog steeds 0… Door de specifieke bumpers is de Ariya Nismo trouwens iets langer geworden: 4.650 mm (+ 65 mm), met een breedte van 1.850 mm, een hoogte van 1.650 mm en een wielbasis van 2.775 mm.
Overal rode accenten op de Ariya Nismo
Naast zijn sportplunje kan je de Nissan Ariya Nismo ook herkennen aan zijn specifieke kleurenpalet. Er zijn vier kleuren beschikbaar: twee soorten grijs (waaronder het specifieke Stealth Grey vanop de foto’s), zwart en wit. Allemaal worden ze onderlijnd door een rood accentje dat over de hele onderzijde van het koetswerk loopt. De spreekwoordelijke kers op de taart!
De rode accenten komen ook terug in het interieur. Te beginnen met de rode startknop van geanodiseerd aluminium, maar er is ook een rood lijntje dat zich uitstrekt over de hele breedte van het dashboard. De zetels zijn dezelfde als die in de ‘gewone’ Nissan Ariya, maar de Nismo-versie krijgt wel microvezel op het zitvlak om je lichaam beter vast te houden in de bochten. Een stofje dat ook op de deurpanelen en het dashboard terug te vinden is. Rode stiksels en een 12-uursmarkering in dezelfde kleur op het stuur maken het sportieve sfeertje af.
Beleving Nissan Ariya
Twee schermen, maar (nog) geen Android
Het interieur van de Nissan Ariya Nismo is verder zo goed als gelijk gebleven. Het digitale instrumentarium van 12,3 inch start wel op met een specifiek Nismo-grafiekje en krijgt eveneens een rood accent, maar de werking is identiek. Het tellerscherm laat zich uitgebreid instellen en je bedient er ook de rijhulpsystemen mee, die je naar voorkeur kan configureren, waardoor je in één keer alle (on)gewenste hulpjes kan in- of uitschakelen.
Het centrale scherm meet eveneens 12,3 inch in diameter en oogt intussen al een beetje verouderd - de Ariya is dan ook al sinds 2022 op de markt en moest eigenlijk al in 2021 uitkomen. Sindsdien zijn er nog geen grote updates geweest, en dus kijk je naar iets minder scherpe graphics en ontbreekt draadloze Android Auto (Apple-gebruikers kunnen wel zonder kabel verbinding maken). Een gemiste kans om het nieuwe NissanConnect-systeem te integreren op basis van Android, zoals in de facelift van de Qashqai, met de mogelijkheid om te navigeren via Google Maps en externe apps te downloaden. Je smartphone draadloos opladen kan wel, en er zijn 4 USB-poorten (waarvan 2 USB C-poorten) aanwezig om je toestellen op te laden.
Ruim interieur met hoge vloer
Ook qua binnenruimte blijft het krek eender aan boord van de Nissan Ariya Nismo: zowel voor- als achteraan geniet je van heel wat beenruimte en kunnen zelfs lange volwassenen probleemloos achter elkaar zitten. De vloer is wel nogal hoog, waardoor je zelfs vooraan met opgetrokken knieën moet zitten - niet ideaal voor lange afstanden. De hoofdruimte is ook niet enorm, maar wel voldoende. In de koffer past er 415 liter (de voorwielaangedreven Ariya kan 466 liter slikken), met een niet erg hoge laadruimte, maar er is wel nog plek in de dubbele bodem voor de laadkabels. Een frunk is er niet.