202107020535311---copie.jpg

Nissan onthult zijn strategie EV360Zero. Die is goed voor een forse investering van een miljard pond of 1,17 miljard euro aan de huidige wisselkoers en dient voor de productie van een kleine elektrische cross-over. Dit model, dat gebaseerd is op het nieuwe platform CMF-EV dat ook te vinden zal zijn onder de toekomstige Renault MéganE en Nissan Ariya, zou kleiner zijn dan die laatste, met een formaat dat in de buurt komt van dat van de Juke. Veel meer is vandaag nog niet geweten over de nieuwkomer, tenzij dan dat hij dus zal worden geproduceerd in Sunderland aan een tempo van 100.000 exemplaren per jaar.

Hernieuwbare energie en gigafactory

Nissan heeft nog andere mooie dingen in de steigers staan voor zijn Britse site. Vandaag bouwt het daar de Qashqai, de Juke en de Leaf, waarvan de meeste exemplaren naar de Europese markt gaan. Het Japanse merk gaat zijn fabriek verbeteren met als doel koolstofneutraal te worden, door enkel nog energie uit hernieuwbare bronnen te betrekken. Envision AESC, al lang een partner van Nissan, zal de batterijen leveren voor de nieuwe cross-over. Die worden geproduceerd in een nieuwe gigafactory die speciaal daarvoor wordt opgericht, eveneens in Sunderland.

Efficiëntere batterijen

Deze batterijen zijn van een nieuwe generatie. Dankzij de verbeterde cellen moeten ze efficiënter zijn en minder duur om te maken, maar vooral langer meegaan. Het rijbereik zou met deze nieuwe cellen liefst 30 procent hoger moeten liggen dan in de huidige generatie van elektrische modellen. Het hele project zou 6.200 nieuwe banen moeten creëren in Engeland bij Nissan en zijn leveranciers.
202107020536172---copie.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: