De tweede generatie van de Nissan Juke moest zich tot op heden behelpen met een beperkt motorenpalet. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt, want hij is er enkel met een 1.0-turbodriecilinder op benzine van 114 pk, de DIG-T.
Deze zomer komt daar echter verandering in. Nissan kondigt namelijk de komst aan van een hybride aandrijflijn in de catalogus van zijn kleine SUV.
“E-Tech”
Deze hybride motorversie komt uit de Alliantie en kennen we al uit de Renault Clio en Captur E-Tech Hybrid. Hij bestaat uit een 1.6-benzinemotor van Nissan met 94 pk en 148 Nm aan koppel, gecombineerd met twee elektromotoren. De hoofmotor ontwikkelt 36 kW (49 pk) en 205 Nm aan koppel terwijl de hoogspannings-alternator-starter het tot 15 kW (20 pk) schopt. Het geheel wordt gevoed door een batterij van 1,2 kWh en werkt via de innovatieve versnellingsbak met klauwkoppelingen en zonder koppelingsplaat die we al kennen uit de E-Tech Hybrid-modellen van Renault.
Verfijnde look
Voor de gelegenheid ondergaat de Juke Hybrid nog een paar uiterlijke evoluties. Naast het nieuwe Nissan-logo onderscheidt deze versie zich door diverse details die zijn stroomlijn moeten verbeteren, waaronder een actief radiatorrooster en een hertekende achterspoiler.
Gekrompen koffer
Ook het instrumentenbord wijzigt om zich aan de hybride technologie aan te passen, met een specifieke weergave en een paar nieuwe knoppen (EV, e-Pedal enzovoort). Op praktisch vlak krimpt de koffer van de Juke Hybrid met 68 liter in vergelijking met de fossiele versie om plaats te maken voor de batterij. Op die manier is nog 354 liter bagageruimte beschikbaar.
118 g/km
De homologatie van de Juke Hybrid loopt nog, maar hij zou naar verwachting worden bekroond met een normverbruik van 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 118 g/km.