De Nissan Qashqai (Cach-Caï uitgesproken) haalt zijn naam van een Iraanse nomadische stam en heeft de bijzonderheid niet één, maar meerdere modellen te vervangen. Inderdaad, deze « crossover » tussen berline en 4X4 werd bestemd voor de vervanging van zowel de Almera als de Primera. Met een lengte van amper 4,31 m staat de Japanner héél dicht bij de gemiddelde wagen van het type Ford Focus of Peugeot 307 bij voorbeeld. De toegegeven bedoeling van de ontwerpers is een betaalbare SUV voor te stellen met de prestatievermogen van een eerlijke familiale wagen. Compact en tamelijk laag (1,61 m), is deze Nissan aangenaam te bekijken dankzij zijn dynamische voorkant verhoogd door twee nerven op de motorkap en zijn achterdeel die hem een aanzicht van kleine Murano geeft. De frisheid die uit deze wagen straalt wordt ook binnenin waargenomen waar goede materialen en assemblage te zien zijn. Met een mooi getekend dashboard hadden wij graag gehad dat de in optie verkrijgbare GPS niet vast stond. In de Tekna afwerking, geniet de door ons geteste SUV van zwart/rode stoffen zetels die héél goed passen. De rijhouding is perfect dankzij de talrijke manuele instellingen. Achteraan wordt het daarentegen héél wat ingewikkelder. Door zijn geringe lengte biedt de Qashqai geen grote beenruimte. Nog vervelender, het dak dat achteraan licht hellend is en maakt dat diegene die meer dan 1,80 m meten het onaangenaam gevoel hebben het dak te betasten met hun hoofd. Idem voor de achterklep, die zich vlug omvormt tot een folterinstrument omwille van zijn geringe opening. Naast zijn unieke kenmerken en zijn stijl (geringe afmeting, enz…) die van deze wagen een afwijkend voertuig maken, stelt de Qashqai opties voor die passend zijn bij wagens van een hogere klasse. Beschikbaar met zeven afwerkingen (Visia, Acenta, Tekna, Acenta Pack, Tekna Pack, Acenta Executive Pack en Tekna Executive Pack), kan de Nissan eveneens een groot panoramisch dak ontvangen, een PDC systeem, een sleutelloos systeem en een GPS met Bluetooth. Ontworpen in Europe en ontwikkeld in het Nissanbedrijf te Groot-Brittannië, werd de Qashqai niet enkel voorzien voor het Oude Vasteland, verre van. Bestemd om het C segment frontaal aan te vallen, zoals de Golf of de Focus bij voorbeeld, maar ook de kleine SUV en MPV, hij zal eveneens op de markt gebracht worden in Japan en Oceanië. Vier motors Twee diesels (1.5 DCI 78 kW en 2.0 DCI 110 kW) en twee benzine (1.6 van 84 kW en 2.0 van 103 kW) worden voorgesteld. Ook twee verscheidene versies zijn beschikbaar. De eerste, de tweewielaandrijving zal de meest verkochte versie zijn in ons land. De tweede, de 4X4 versie, beschikt over een versnellingsselector die toelaat integraal te schakelen indien nodig. De automaat positie verdeelt de kracht tussen de voor- en achterkant wanneer de wagen een tekort aan wegligging aan het licht brengt. Op de baan is dit systeem héél interessant, maar enkel bij een teerweg waar de Qashqai aan het asfalt blijkt te plakken. Met een gewicht gaande van 1,3 tot 1,6 ton, rechtvaardigt deze Japanse auto zijn « tussen de twee » statuut dankzij zijn hogere massa dan de berlines, maar ingehouden tegenover een SUV. Beweegelijk bij opeenvolgende bochten, vertoont hij zich toch iets ondersturig in de 2WD versie waar hij de neiging heeft zich « neer te leggen ». Voor de rest, beschikt de Nissan van aangename bedieningen, een evenwichtige stuurinrichting en bekwame remmen. Tijdens onze testrit hebben wij jammer genoeg enkel de hoogste diesel en benzine versies kunnen proberen. Beiden waren merkwaardig geruisloos en beschaaft. Minder koppelig dan zijn DCI collega, is de benzine blok meer bestemd voor het stadsgebruik waar zijn zachtheid wonderen doet. Nu moet men nog zien of de 1.5 DCI motor zich op zijn gemak zal voelen om de 1400 kg van het voertuig voort te bewegen. De prijzen gaan van 18.450 € voor de benzine en 20.450 € voor de diesel versie.