Arnaud Henckaerts

26 JAN 2023

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.

Retrofitting, of de verbrandingsmotor in een bestaande auto vervangen door een elektrische aandrijflijn, is een manier om die voertuigen te blijven gebruiken zonder beperkingen (bijvoorbeeld in steden). In ons land ligt de praktijk nog moeilijk, maar in Frankrijk kan het wel. Er zijn zelfs autobouwers die mee op de kar springen, zoals Stellantis en nu ook Renault.

Betaalbaar

Terwijl Stellantis bestaande bestelwagens elektrificeert, heeft Renault zijn pijlen gericht op enkele klassiekers. Op de nieuwe elektrische R4 en R5 is het dan nog wel wachten, de oorspronkelijke modellen en ook de Twingo van de eerste generatie kan je voortaan laten ombouwen. Oldtimer-liefhebbers zullen het misschien met lede ogen aanzien, maar het is wel een (omkeerbare) manier om de modellen te doen verder leven en misschien ook toegankelijk te maken voor een nieuw publiek.


Terwijl je voor een door BMW ‘geretrofitte’ originele Mini veel geld moet neertellen, zijn de prijzen voor de Renault-modellen democratischer. Renault werkt voor zijn retrofits samen met het Franse R-Fit, dat ook al een kit aanbiedt voor de Citroën 2CV. Het bedrijf heeft een netwerk van werkplaatsen in Frankrijk waar de kit geplaatst kan worden. Voor de R4 kan dat nu al, de R5 volgt in september 2023 en de Twingo nog later. De prijs voor de ombouw van de R4 is al bekend: 11.900 euro, inclusief montage. Al gaat het daarbij wel om een vanafprijs waarvan de premie die de Franse staat geeft al afgetrokken is.

Amper 78 km en enkel in Frankrijk verkrijgbaar

De gebruikte batterijen zijn van het type LiFePo4 (Lithium-ijzerfosfaat) en zijn niet erg groot. Met 10,7 kWh geraakt de R4 officieel 78 km ver tussen twee laadbeurten. Opladen kan aan een standaard 220 V stopcontact of een Type 2 stekker in 3u30. Het motorvermogen is met een piek van 48 kW (14,5 continu) vergelijkbaar met dat van de originele aandrijving.

Voorlopig is de dienstverlening van R-Fit enkel beschikbaar in Frankrijk, maar in theorie kan een omgebouwde auto die bij onze Zuiderburen opnieuw gehomologeerd en ingeschreven werd, ook in ons land ingeschreven worden.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie