Het is inderdaad al acht jaar geleden dat Audi met de A1 een nieuw segment betrad. Vandaag wordt het kleinste model uit de Duitse catalogus vernieuwd met meer ruimte en meer visuele identiteit. Het agressievere uiterlijk moet met de luchtinlaat boven het radiatorrooster een hommage brengen aan de Ur-Quattro. Het platform is dan weer het modulaire MQB A0-platform van de VW Polo en Seat Ibiza.

6 centimeter meer

De nieuwe technische basis maakt de kleine Audi 6 centimeter langer en 3 centimeter breder, terwijl de wielbasis met 9 centimeter toeneemt. Die evolutie moet vooral de passagiers ten goede komen. De toegang tot de achterbank wordt trouwens eenvoudiger: de nieuwe A1 is er alleen nog maar als vijfdeurs-Sportback.

MMI en Virtual Cockpit

Wat de kleine Audi wint aan grootte wint hij ook aan technologie, dankzij het nieuwe MMI-infotainmentsysteem. Het optionele 8 duim grote scherm komt van de grotere Audi-modellen. De A1 houdt echter wel de analoge bedieningsorganen voor klimaatregeling en switcht dus niet volledig naar schermbediening, zoals de recente grote Audi’s. Toekomstige A1-rijders kunnen wel kiezen voor Audi’s “Virtual Cockpit”, die de klassieke tellers vervangt door een digitaal scherm.

Benzine en voorwielaandrijving

Audi lijkt in de A1 nog maar op één brandstof te mikken: benzine. De Duitsers kiezen ook hier voor hun vreemde naamgeving: de kleine 1.0 driecilinder zit onder de motorkap bij de 25 TFSI (95 pk) en 30 TFSI (116 pk). De 35 TFSI gebruikt dan weer de 1.5 met cilinderuitschakeling van 150 pk.

“Sportiefste”

Volgens Audi zou deze nieuwe A1 de “sportiefste in zijn categorie” zijn. De krachtigste versie (de 40 TFSI) krijgt daarvoor een 2.0 viercilinder met 200 pk. Een lagere sportophanging en adaptieve dempers vullen de chassisafstelling aan in de optielijst. Audi lost nog niets over prijzen of prestaties. Daarvoor is het nog even wachten tot de officiële lancering begin november.