De tweestrijd tussen Renault en Peugeot is nog lang niet afgelopen. De nieuwe Clio is nog maar goed en wel onthuld, of daar is zijn grote concurrent al, de Peugeot 208. Die staat op het nieuwe CMP-platform (Common Modular Platform) van de PSA-groep, wat hem 7 centimeter langer maakt dan de vorige 208: tot 4,05 meter in totaal. De daklijn ligt 2 centimeter lager, en de 208 staat 3,2 centimeter breder op de poten. De kleine Fransman toont vooraan zijn led-tanden, achteraan verbindt een zwarte strook de achterlichten. Details die hij van de grotere 508 heeft overgenomen.
Kleine koffer
Ondanks de grotere afmetingen neemt de kofferruimte niet toe. Integendeel: Peugeot geeft 265 liter op, minder dan heel wat concurrenten die tot 350 liter gaan. Het koffervolume blijft wel hetzelfde voor de versies met klassieke motor als voor de volledig elektrische e-208.
i-Cockpit
De nieuwe 208 houdt vast aan het kleine stuur en de hoog geplaatste tellers. De nieuwe i-Cockpit is voortaan wel volledig digitaal. De informatie wordt in 3D als een hologram weergegeven. Op het dashboard staat ook een touchscreen in 5, 7 of 10 duim afhankelijk van de uitvoering. Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink zijn uiteraard ook beschikbaar.
Hogere uitrusting
De 208 haalt nog meer inspiratie bij de grote 508, met adaptieve snelheidsregelaar en actieve rijstrookhulp, automatische noodremhulp, led-verlichting met automatische grootlichten, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, inductielading voor smartphone enzovoort.
Elektrisch en diesel
De nieuwe 208 krijgt binnenkort een elektromotor van 136 pk onder de kap, maar blijft ook vasthouden aan diesel. De 1.5 BlueHDi van 100 pk is de dieseloptie, benzinemotoren zijn er als 1.2 PureTech van 75, 100 en 130 pk.
De Peugeot 208 wordt getoond op het salon van Genève, en komt in de herfst op de markt.