De elektrische SUV’s vliegen je om de oren op het Salon van Parijs. Niet alleen Renault en Mercedes stellen er één voor, de tweede al meer productierijp dan de eerste, maar ook Jeep. De Avenger moet de allereerste 100% elektrische SUV van het merk worden.

Jeep-DNA’

De Jeep Avenger krijgt alle stijlkenmerken die we gewoon zijn van het Amerikaanse merk, zoals de uitgesproken wielkasten en de typische grille, maar dan een maatje kleiner. Met zijn lengte van 4,08 meter lang is hij 16 centimeter korter dan de Renegade

Het interieur, dat opgebouwd is rond een 10,25 duim groot aanraakscherm, moet robuust en praktisch zijn, met veel opbergvakken en een vleugje avontuur. In de koffer kan je tot 355 liter kwijt en Jeep dacht ook aan het gebruiksgemak, met een beperkte laadhoogte van 720 mm en een laadbreedte van meer dan een meter. 

4x2 en 4x4 concept

Korte overhangen zorgen voor een grote op- en afrijhoek, wat in het geval van de Avenger meer nu zal hebben in de stad dan voor terreinwerk. Hij is immers voorwielaangedreven, maar toch beschikt hij over een aantal snufjes die ervoor moeten zorgen dat hij zijn offroad-DNA niet volledig verloochent, zoals een Selec-Terrain knop met zes rijmodi en Hill Descent Control. 

Maar samen met de Avenger toonde Jeep in Parijs ook de Avenger 4x4 Concept voor, met agressiever ogende spatborden, offroad-banden en een grotere bodemvrijheid, maar vooral ook vierwielaandrijving. Daarnaast is hij uitgerust met een nieuw lichtgewicht daklaadsysteemconcept dat gebruik maakt van een speciaal gordelsysteem om bagage op het dak te bevestigen. Over de eventuele productieversie van de Avenger met vierwielaandrijving is er nog geen bevestiging. 

Bekende basis

Op technisch vlak zijn er bij de voorwielaangedreven versie geen verrassingen. De Avenger maakt immers gebruik van de technische basis van alle compacte elektrische modellen van Stellantis. Hij krijgt dan ook een elektromotor met een vermogen van 115 kilowatt (156 pk) en een maximumkoppel van 260 Nm, in combinatie met de nieuwe 54 kWh batterij. Die aandrijving zit onder andere ook in de Peugeot e-308. Het zorgt ervoor dat de Avenger een WLTP-rijbereik kan bieden van 400 km en zelfs 550 km in de stadscyclus. Aan een 100kW DC laadstation duurt het 24 minuten om het batterijpakket van 20 tot 80 procent op te laden. 

De Jeep Avenger is de eerste van vier nieuwe elektrische Jeep-modellen die tegen 2025 op de markt moeten zijn. Hij staat begin volgend jaar in de showroom, maar liefhebbers kunnen nu al de exclusieve 1st Edition reserveren.