De nieuwe BMW 3-Reeks Touring is gebaseerd op de zevende generatie van de 3-Reeks die we eind vorig jaar leerden kennen. De break is in alle opzichten groter dan het model dat hij vervangt: hij is 7,6 centimeter langer (4,71 meter), 1,6 centimeter breder (1,83 meter) en 0,8 centimeter hoger (1,47 meter). De wielbasis neemt met 4,1 centimeter toe, tot 2,85 meter.
Iets ruimer
Ondanks de grotere afmetingen is de nieuwe 3-Reeks Touring niet zoveel ruimer dan zijn voorganger. Het koffervolume neemt met 5 liter toe tot 500 liter. Met de achterbank neergeklapt komt er 32 liter meer bij dan vroeger, en haal je 1.510 liter in totaal.
Makkelijker
Een echte bagageslikker is hij niet, in tegenstelling tot enkele ‘hoekigere’ concurrenten bij de massaconstructeurs met koffers van meer dan 600 liter. Maar hij houdt wel gelijke tred met zijn klassieke Duitse premiumconcurrenten. Toch zegt BMW dat de koffer praktischer is geworden. De kofferopening is bijvoorbeeld 3 centimeter hoger, en bovenaan ook 12,5 centimeter breder. De kofferdrempel is op zijn beurt zo’n 6 centimeter lager geworden.
Praktischer
De achterruit in de kofferklep is nog steeds afzonderlijk te openen, en daar nam de breedte met 2 centimeter toe. Optioneel zijn er knoppen in de koffer waarmee je de rugleuning van de achterbank kunt neerklappen. De hoedenplank en het scheidingsnet kunnen makkelijk onder de koffervloer worden opgeborgen. Daarnaast zijn er optioneel nog ‘actieve’ antisliprails in rubber in de koffervloer, die automatisch omhoog komen wanneer de koffer sluit zodat de bagage niet gaat schuiven tijdens de rit.
Motoren
Bij de lancering in de herfst plant BMW drie benzine- en drie dieselmotoren. De benzinemotoren bestaan uit de 320i (184 pk), 330i (258 pk) en 340i (374 pk). De dieselmotoren zijn er als 318d (150 pk), 320d (190 pk) en 330d (265 pk). Ze zijn allemaal achterwielaangedreven, de krachtigste motoren standaard vierwielaangedreven (xDrive). BMW’s Steptronic-achttrapsautomaat is standaard.