2019061115001702-2019-mazda-cx-5---eu-specification.jpg

Koetswerk

Met een lengte van 4,55 meter is de Mazda CX-5 moeilijk te plaatsen. Hij is zowat 6 centimeter langer dan de Kia Sportage en Volkswagen Tiguan, maar moet grotere SUV’s als de Peugeot 5008 en de Skoda Kodiaq voor laten gaan. Om de kloof met de veel kleinere CX-3 te dichten, brengt Mazda daarom de 4,39 meter lange CX-30 op de markt. Met een kofferruimte van 506 tot 1.620 liter speelt deze CX-5 mee op het niveau van de Volkswagen Tiguan en Hyundai Tucson. De achterbank in de Mazda is niet verschuifbaar, maar de rugleuning is wel verstelbaar.

Motor

Onder de motorkap laten de Japanners je kiezen uit twee benzine- en twee dieselmotoren. Het benzineaanbod bestaat uit twee atmosferische blokken: de 2.0 Skyactiv-G van 163 pk en de 2.5 Skyactiv-G van 194 pk. Aan dieselkant noteren we de 2.2 Skyactiv-D van 150 pk en de 2.2 Skyactiv-D van 184 pk. Vierwielaandrijving is beschikbaar op alle motorversies; op de 2.2 Skyactiv-D van 184 pk is ze standaard. Reken op een meerprijs van € 2.000 tot € 2.700 afhankelijk van de motor en uitvoering.

Wie zijn CX-5 regelmatig wil gebruiken om aanhangers te slepen of al eens vaker wat kilometers afmaalt, zouden we de dieselmotor aanbevelen. De atmosferische benzinemotoren van Mazda mogen in de praktijk zowat evenveel benzine lusten als ze op papier aangeven, het scheelt een aardige slok met de dieselversies. Bovendien heeft hun atmosferische karakter wat meer werk aan het gewicht van de CX-5. Onze voorkeur gaat dus uit naar de voorwielaangedreven 2.2 Skyactiv-D van 150 pk.

2019061115001517-2019-mazda-cx-5---eu-specification.jpg

Versnellingsbak

In de meeste gevallen kun je kiezen uit een manuele zesversnellingsbak en een zestrapsautomaat. De 2.5 Skyactiv-G van 194 pk is alleen verkrijgbaar met automaat, de vierwielaangedreven 2.2 Skyactiv-D van 150 pk dan weer alleen met manuele bak. Op de andere motoren is de automaat beschikbaar vanaf de uitvoering Skydrive. Reken op een meerprijs van € 2.000.

Tenzij je regelmatig in start-stopverkeer rijdt zouden wij de meerprijs achterwege laten en het houden bij de manuele versnellingsbak. Die schakelt immers prima en draagt zo in grote mate bij tot het rijplezier dat deze Mazda zoals steeds biedt. De zestrapsautomaat doet zijn werk zoals het hoort, maar blinkt niet uit.

2019061115001620-2019-mazda-cx-5---eu-specification.jpg

Uitrusting

Traditioneel voorziet Mazda drie uitrustingsniveaus (Skymove, Skydrive en Skycruise) en een beperkte optielijst. Het prijsverschil tussen de eerste twee niveaus bedraagt ongeveer € 1.800, al is de uitvoering Skymove alleen voorzien op de Skyactiv-G van 163 pk (€ 25.290). De Skyactiv-D van 150 pk begint in de uitvoering Skydrive (€ 30.090), de Skyactiv-G van 194 pk en de Skyactiv-D van 184 pk zijn er alleen in de uitvoering Skycruise (€ 38.390 en € 40.690).

Om het relatief grote prijsverschil tussen Skydrive en Skycruise te overbruggen (reken op ongeveer € 6.600), heeft Mazda de uitvoering Skydrive nog onderverdeeld in een Premium Edition (€ 2.800 bovenop Skydrive) en Privilege Edition (€ 4.800 bovenop Skydrive). De versie Skycruise heeft tot slot nog een ‘Takumi’-uitvoering (€ 1.200 extra) met exclusievere aankleding.

De versie Skymove is standaard correct uitgerust, met onder meer dodehoekwaarschuwing, led-koplampen, manuele airco en cruise control, maar maakt het optioneel toevoegen van onder meer navigatie of Bluetooth niet mogelijk. Daarvoor moet je uitwijken naar Skydrive, dat onder meer nog rijstrookhulp toevoegt, een licht- en regensensor, automatische airco, Apple CarPlay en Android Auto.

Een Tech Pack (€ 2.700) is standaard op de Skydrive Premium Edition en omvat onder meer zetel- en stuurverwarming, parkeersensoren voor- en achteraan en digitale radio. De Premium Edition voegt ook nog metaalkleur en navigatie toe. De Skydrive Privilege Edition doet daar nog het Leather Pack bij (€ 2.750), met elektrisch verstelbare lederen zetels en een Bose-geluidsinstallatie.

Skycruise omvat standaard onder meer nog vermoeidheidsherkenning, een adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, een 360-gradencamera, een schuifdak, head-updisplay, zetelverwarming achteraan, zetelventilatie en een elektrische kofferklep. Wij zouden kiezen voor de gulden middenweg: de uitvoering Skydrive, en kiezen voor de Premium Edition.

2019061115001722-2019-mazda-cx-5---eu-specification.jpg

Onze keuze

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 150 6M Skydrive Premium Edition: € 32.890

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Mazda CX-5-zoekertjes

2019061115001618-2019-mazda-cx-5---eu-specification.jpg