In Europa is de Impreza al een tijdje niet meer verkrijgbaar, maar ooit was hij één van de belangrijke modellen in de catalogus van het Japanse merk. Op het Salon van Los Angeles is nu de volledig nieuwe, zesde generatie van het model voorgesteld, die heel wat deelt met de eerder voorgestelde Crosstrek. Dringt een herintroductie op de Europese markt zich op, na een lancering aan de andere kant van de Atlantische Oceaan in de lente van 2023?

Zonder elektrificatie...

Dat zou in elk geval een opsteker zijn voor Subaru, dat in onze contreien kampt met beperkte verkoopresultaten, ondanks de kwaliteiten van de modellen. De nieuwe Impreza is er bovendien enkel als hatchback, een segment dat populairder is dan de vierdeurs koetswerken waarmee hij in het begin geleverd werd. Het koetswerk is daarbij 10% stijver dan de uitgaande generatie. Er is zelfs een sportieve RS-versie (neen, geen legendarische STI), waarbij de 152 pk sterke 2 liter viercilinder boxermotor plaats maakt voor een 182 pk sterk 2.5 liter blok met dezelfde cilinderconfiguratie, bedien gekoppeld aan een CVT-versnellingsbak.

...(voorlopig) niet voor Europa

Maar net bij dat motorenpalet zit het probleem voor een introductie op de Europese markt. Zonder elektrificatie is de nieuwe Impreza een vogel voor de kat op de Europese markt. Ook al omdat de Impreza voorzien is van Subaru’s vierwielaandrijving, die dan wel zorgt voor een efficiënt weggedrag, maar niet meteen gunstig zijn voor het verbruik en de CO2-uitstoot. Misschien kan de e-Boxer, die te vinden is in de Forester, soelaas bieden en ervoor zorgen dat ook wij opnieuw kunnen genieten van de kwaliteiten van de Impreza?