Laat ons een kat een kat noemen: in vergelijking met het uitgaande model van de Prius is deze vijfde generatie qua design een stuk beter verteerbaar voor ons Europeanen. Toyota omschrijft het zelf als een “coupé-achtig silhouet met een sterke emotionele respons.” Het Japanse merk verdedigde het hoekige en drukke design van zijn voorganger door de uitstekende aerodynamica aan te halen, maar ook met een minder polariserend design is deze nieuwe generatie de meest efficiënte ooit

Plug-in hybrid only


Heel veel Priussen hebben we eerlijk gezegd niet meer gezien sinds de hybride techniek veralgemeend is in het Toyota-gamma. Misschien daarom ook dat je deze vijfde generatie bij ons alleen als plug-in hybride kan bestellen, kwestie van meer het verschil te maken. Die stekker maakt van de Prius de meest efficiënte wagen in het gamma van Toyota’s met een verbrandingsmotor (naast de 100% elektrische bZ4X en de Mirai met waterstof-brandstofcel), een rol die hij bij de lancering van de eerste generatie in 1997 op zich nam.

Op technisch vlak is de nieuwe Prius voorzien van een 148 pk sterke 2.0 liter viercilinder benzine en een nieuwe 160 pk sterke elektromotor voor een gecombineerd totaalvermogen van 164 kW of 223 pk. Dankzij een lithium-ion batterij met een capaciteit van 13.6 kWh zou de Prius de helft meer 100% elektrisch rijbereik moeten bieden dan de huidige generatie. Wat de exacte verbruiks-, rijbereik- en prestatiecijfers zijn, houdt Toyota nog even voor zich.

Nieuw platform, sober interieur

Het model staat op de tweede generatie van het GA-C platform van de autobouwer. Dat is lichter en moet dankzij een geoptimaliseerde inplanting van de batterij en de brandstoftank zorgen voor een lager zwaartepunt en volgens Toyota ook een meeslependere en tegelijkertijd meer serene rij-ervaring. De nieuwe Prius is ook 22 mm breder.

Het interieur is opgedeeld in drie zones, volgens wat Toyota de ‘Island Architecture’ noemt: de bestuurderspost die uitkijkt op een 7 duim groot digitaal instrumentarium, een zwevende middenconsole met een lager geplaatst scherm om minder in het gezichtsveld van de bestuurder te zitten, en de rest. De zetels zijn ook lager, ook nu weer om te zorgen voor een ‘sportievere’ rij-ervaring.

Lente 2023

Na deze wereldpremière, die simultaan plaatsvond in Japan en op het Salon van Los Angeles, volgt de Europese première op 5 december, waarbij we waarschijnlijk wat meer technische details krijgen. In de lente van 2023 moet de nieuwe Prius bij de dealer staan.