Hoewel je het op het eerste gezicht niet zo zou zeggen verschilt deze elektrische 500 heel sterk van zijn broer met verbrandingsmotor, die al sinds 2007 op de markt is. Die laatste blijft overigens verkrijgbaar en kreeg net een nieuwe microhybride aandrijflijn.
De elektrische 500 staat op een specifiek platform om de batterij op een efficiënte manier te kunnen huisvesten. Dat platform is ook wat groter dan dat van de gekende 500: 6 centimeter langer en 6 centimeter breder. De wielbasis gaat er met 2 centimeter op vooruit.
42 kWh
Het hart van deze elektrische 500 is een lithium-ionbatterij van 42 kWh. Dat is een forse accu voor een kleine stadswagen, zodat de Italiaan een rijbereik van 320 kilometer kan claimen op de WLTP-cyclus.
Tot 85 kW
De elektrische Fiat 500 kan worden opgeladen aan een huishoudstopcontact, aan een aangepast laadpunt (7,4 kW, goed voor volledig opladen in 6 uur) of aan een snellaadpaal met een vermogen van tot 85 kW. Op die manier kan hij 80 procent rijbereik recupereren in 35 minuten. De eerste 5 minuten – de tijd voor het drinken van een espresso – komt er al het equivalent van 50 kilometer bij.
Bruisend
De elektromotor voor de stekker-500 ontwikkelt 118 pk (87 kW). Dat zou hem meer dan vlot genoeg moeten maken om zich door het stadsverkeer te flitsen. Fiat meldt een sprint van 0 naar 50 km/u in 3,1 seconden en 9 seconden voor de klassieke spurt naar 100 km/u. De topsnelheid piekt bij 150 km/u.
Niveau 2
De elektrische stadswagen heeft een moderner dashboard dan zijn evenknie op benzine en zit ook barstenvol nieuwe technologie. Dat geldt dan zowel voor het infotainment als voor de rijhulpsystemen. Zo kan de elektrische versie semizelfstandig rijden met autonome rijcapaciteiten van niveau 2.
Kostbare 500
Voor zijn marktintroductie komt de elektrische 500 er eerst in een rijkelijk uitgeruste cabrioversie, die La Prima heet. Daar zullen 500 genummerde exemplaren van worden gemaakt met een prijskaartje van 37.900 euro.